BIM och digital projekthantering

BIM och digital projekthantering

Arbetsbeskrivning

Företagsbeskrivning
AFRY är ett ledande europeiskt företag med global räckvidd inom teknik, design och rådgivning. Vi accelererar omställningen mot ett hållbart samhälle.
Vi är 17 000 hängivna experter inom infrastruktur, industri, energi och digitalisering, som skapar hållbara lösningar för kommande generationer.
Jobbeskrivning
BIM-strateger, BIM-samordnare och Utvecklare inom området CAD & BIM
Vi har en gruppering inom BIM-/Modell-/Datasamordning som arbetar med digital projekthantering och dokumenthanteringssystem som behöver fortsätta att utvecklas för att ligga i framkant och kunna möta kunders nya krav och önskemål. Inom AFRY’s projekt ingår våra konsulter i en supportorganisation som stödjer uppdragsledningen, teknikansvariga och projektörer att följa projektets krav och metoder. Vi tar fram mallar, standarder, arbetssätt samt utbildar, supportar och samordnar inom projekten. Du kommer att tillhöra och delvis arbeta operativt i någon av de sektioner runt om i landet som redan har de här kompetenserna. Resterande tid arbetar du i vårt övergripande program med att ta fram och utveckla nya verktyg och arbetssätt.
Kravspecifikation
Initialt är vi intresserade av att förstärka organisationen med följande kompetenser:


Rollen som BIM strateg - Vem är du?
Vi söker dig som idag jobbar som BIM/digitaliseringsstrateg eller har flera års erfarenhet inom digital projekthantering (BIM/modell/datasamordning) och vill nu ta nästa steg i din karriär.
Som person gillar du att jobba i team, är utåtriktad, har en stark drivkraft och är ambitiös samt delar med dig av din kunskap. Vi tror att du drivs av digitalisering, effektivisering och viljan att vara med i ett team som kan skapa enastående lösningar för våra kunder. Du är tekniskt intresserad samt är öppen för nya metoder och programvaror där vi kan hitta processer och metoder som gör att uppdragens dataflöden och informationshantering blir tydligare och bättre.
Vi tror du besitter kompetens inom flera av följande områden:
• Anläggning och infrastrukturprojekt från konsult, anläggning eller beställarsidan
• BIM, CAD, modell- och datasamordning
• Projektering och modellsamordningsverktyg
• Information- och dokumenthanteringssystem
• Programmering/scriptning/automatisering
• Parametrisk design
Vi ser gärna att du har akademisk examen eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt samt goda kunskaper i svenska och engelska, i såväl tal som skrift.
Rollen som Verksamhetsutvecklare CAD/BIM - CAD-programmerare - Vem är du?
Rollen som Verksamhetsutvecklare CAD/BIM eller CAD-programmerare hos AFRY Transportinfrastruktur är en roll där du jobbar nära affärsområdets Digitaliseringschef och Utvecklingschef i syfte att ta projekteringen till nästa steg med hjälp av script, automation och parametrisk design för våra projektörer och CAD-/BIM-konsulter.


Tjänsten, som verksamhetsutvecklare, innebär främst följande arbetsområden och ansvar:
Att ta fram effektivare metoder, processer och automation som kraftigt förenklar våra konstruktörers och projektörers vardag inom CAD- och BIM-området i linje med vår framtagna BIM-strategi.
Arbetsuppgifterna kommer koordineras och styras av Transportations Digitaliseringschef i samråd med Utvecklingschefen och våra uppdragsledare i vilkas uppdrag utveckling även kommer att ske för att därefter implementeras brett i organisationen via vår e-plattform från Pinnacle - Eagle Point Software, AFRYs kvalitetssystem, våra tekniknätverk och organisationens kommunikatörer.
En stor del av arbetet kommer även innebära kontakter och utvecklingsarbete i samarbete med prioriterade CAD- och BIM-leverantörer inom ramen för våra världsomspännande enterpriseavtal.
Du ingår även i ett nationellt och ett internationellt nätverk av specialister inom detta område vilket ger möjlighet till kontinuerlig utveckling av dig och dina kollegor.
Det är meriterande om du behärskar program som FME, Dynamo, Phyton och eller andra programmeringsspråk och CAD-system som möjliggör automatisering av design och granskningsprocesser.
Det är ett extra plus om du har kunskap inom interaktiv design och visualisering med spelmotorteknik samt VR-teknologi.
Rollen som Datasamordnare DS- Vem är du?
Datasamordnaren är en stödfunktion till uppdragsledningen.
Datasamordnaren har ansvar för översikt och samordning av den stora mängden information i ett projekt och stöttar både projektörer och kunden. Samordnare sköter samordning av den digitala projekthanteringen och utgör stödfunktion för de olika teknikområdena vad gäller dokumenthantering och handledning samt stöd att tolka kundens gemensamma mål för projektet avseende dokumenthantering.


En datasamordnare inom Samhällsbyggnad
• Upprättar rutiner som tillgodoser behoven för en god projektering samt effektiviserar det digitala arbetet i projektet
• Informerar, utbildar och supporterar uppdragsmedlemmar i rutiner och arbetssätt för dokumenthanteringssystem.
• Säkerställer att erforderliga mallar, orienteringsfigurer och ritningsutsnitt finns i projektet.
• Samordnar och organiserar inkommande/utgående underlag.
• Stöttar uppdragsledning och teknikansvariga med granskningsrutiner.
• Granskar handlingar avseende metadata, stämpling, namnkonvention och mallar vid granskningstillfällen.
• Samordnar och uppdaterar handlingsförteckning/leveransförteckning tillsammans med Uppdragsledare och Teknikansvariga.
• Finns tillgänglig för att svara på frågor och mejl samt agerar allmänt stöd kring digitala frågor.
• Sköter leveransen av handlingen till beställarens projektyta eller dokumenthanteringssystem.
• Skapar och samordnar rutiner för leveranser med uppgifter om handlingarnas utseende, leveransyta, vilka metadata som ska ifyllas och tidsramar för leveransen.
Vi söker dig som har en ingenjörsexamen eller att du har uppnått motsvarande kompetens genom annan utbildning alternativt förvärvad kunskap. Du har intresse för BIM, CAD och dokumenthanteringssystem och önskvärt om du har erfarenhet från informationsflöden och processer. Du bör vara öppen för nya metoder, programvaror där vi kan hitta processer och metoder som gör att uppdragens dataflöden och informationshantering blir tydligare och bättre.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: AFRY AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 23 maj 2022
  • Ansök senast: 22 juni 2022

Postadress

Frösundaleden 2 E
TROLLHÄTTAN, 46130

Liknande jobb


Teamcoach IT

29 november 2024

29 november 2024

Projektledare

29 november 2024