OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Regionalt Biobankscentrum sydöst (RBC) är ett kompetens- och servicecentrum för alla verksamheter och för patienter/allmänhet inom sydöstra sjukvårdsregionen (Jönköping, Kalmar, Östergötland), som är berörda av biobankslagen.
RBC sydöst är ett av landets sex RBC, som samverkar nationellt inom Biobank Sverige. Biobank Sveriges roll är bl.a. att vidareutveckla en gemensam och långsiktigt hållbar nationell biobanksinfrastruktur för hälso- och sjukvård, akademi och näringsliv. Organisatoriskt och lokalmässigt är verksamheten placerad vid Regionalt Cancercentrum sydöst i Linköping, som är en del av Regionledningskontoret i Region Östergötland.
I RBC:s uppdrag ingår att ge service i frågor kring biobankslagen till biobanksansvariga, patienter, allmänhet, sjukvårdspersonal, forskare och huvudmän. I uppdraget ingår även rådgivning och besvarande av frågor som rör upprättande av biobanksavtal, villkor och regelverk för tillgång till prov för forskning och klinisk prövning. RBC ansvarar för sjukvårdsregionens del av Svenska Biobanksregistret och är kontaktlänk till Inspektionen för vård och omsorg.
Läs gärna mer om oss: https://vardgivarwebb.regionostergotland.se/Startsida/Verksamheter/Halso--och-vardutvecklingscentrum/Regionalt-biobankscentrum-sydostra-sjukvardsregionen/
Arbetsbeskrivning
Eftersom en av våra Biobankshandläggare övergår till nytt uppdrag söker vi nu dig som är intresserad av att bli vår nya medarbetare på RBC sydöst. I dina arbetsuppgifter ingår bl.a. följande:
- Administrativ service till RBC
- Mötesbokningar, mötesanteckningar
- Rådgivning i frågor kring biobankslagen
- Handlägga biobanksavtal
- Administrera samtyckesärenden enligt biobankslagen
- Medverka i sjukvårdsregionala och nationella arbetsgrupper inom Biobank Sverige
- Arbeta i Svenska biobanksregistret, registrering av data, utbildning av användare i sjukvårdsregionen
- Löpande uppdatering av RBC’s hemsida
- Arkivansvar
- Kontakt med forskare för att ge dem stöd i biobanksfrågor inför etikansökan och utformning av biobanksavtal
Uppgifterna fördelas på lämpligt sätt med befintlig Biobankshandläggare.
Utbildning och erfarenhet
Vi söker dig med gedigen erfarenhet av att arbeta som administratör och som har vana från att arbeta med administrativ handläggning och koordinering. Du har goda kunskaper i Office-paketet och webbaserade verktyg som hanterar inmatning av data och producerar/rapporterar utdata. Tidigare arbete inom hälso- och sjukvård och med kliniska prövningar, biobanksarbete, laboratorieverksamhet och kvalitetssystem är mycket meriterande.
Personliga egenskaper
Som person är du serviceinriktad och flexibel samt känner ansvar för dina arbetsuppgifter. Du har god samarbetsförmåga, kan med gott omdöme jobba självständigt, är noggrann och kan planera, organisera, prioritera och strukturera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du kan även formulera dig i tal och skrift.
Anställning och information
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde 1 maj 2022 eller enligt överenskommelse. Placeringsorten är Linköping men resor i tjänsten förekommer, både lokalt, sjukvårdsregionalt samt nationellt, i genomsnitt en till två dagar per månad.
Varmt välkommen in med din ansökan! Om du behöver hjälp med att registrera i systemet, kontakta kundtjänst Stöd och service, 010-103 60 00, under kontorstid.
Till bemannings-, förmedlings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings-, förmedlings- och rekryteringsföretag samt andra externa aktörer och försäljare av ytterligare jobbannonser. Region Östergötland har upphandlade avtal.