Biståndhandläggare funktionsnedsättning vuxen

Biståndhandläggare funktionsnedsättning vuxen

Arbetsbeskrivning

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

Vi står inför spännande utmaningar med ett växande stadsdelsområde och verksamheter som utvecklas. Från och med den 1 juli 2020 bildar vi en ny gemensam stadsdelsförvaltning för Älvsjö och Hägersten-Liljeholmen; Hägersten-Älvsjö stadsdelsförvaltning.



Vi på stadsdelsförvaltningen tillhandahåller invånarna stöd och service inom bland annat förskola, social omsorg och äldreomsorg. Vill du också ha ett av Sveriges viktigaste jobb? Vi söker dig som vill vara med och fortsätta att utvecklas med oss!



Arbetsplatsbeskrivning

Vill du vara med och bygga upp en ny enhet?

Beställarenheten funktionsnedsättning utvecklar en ny enhet från och med 1 juli då den nya stadsdelsförvaltningen Hägersten-Älvsjö bildas.

Vår arbetsplats är belägen vid Telefonplan.

Just nu pågår planering av hur den nya enheten ska byggas upp. Handläggningen inom beställarenheten funktionsnedsättning kommer att vara organiserad inom tre olika specialiserade grupper; socialpsykiatri, funktionsnedsättning barn och funktionsnedsättning vuxna.

Vi söker nu medarbetare inom arbetsgruppen funktionsnedsättning vuxen

Enheten är för närvarande bemannad med en enhetschef, tre biträdande enhetschefer och en samordnare för personlig assistans. Vi har också tre administratörer och en anhörigkonsulent som arbetar inom enheten.

Arbetsbeskrivning

Som socionom har du möjligheten att arbeta med individen i centrum. Ditt arbete som biståndshandläggare inom funktionsnedsättning vuxen är betydelsefullt och mångfacetterat då du i dialog med den enskilde och dennes närstående ska arbeta för att hitta den bästa lösningen.

Arbetet som biståndshandläggare innebär  att ta emot ansökningar från enskilda, genomföra utredningar genom att inhämta information och göra bedömningar. Utredningar mynnar ut i beslut om insatser som sedan ska följas upp regelbundet. Ditt arbete utgår från lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och från Socialtjänstlagen (SoL).

I ditt arbete kommer du att samarbeta både med kollegor i stadsdelen och externa samarbetspartners som till exempel habilitering och hälsa, hälso- och sjukvård, utförare inom bland annat boende, hemtjänst daglig verksamhet och assistansföretag.

Vi söker dig som trivs med ett omväxlande arbete i en föränderlig miljö där den ena dagen inte är den andra lik!

Kvalifikationer

Du har socionomexamen eller annan högskoleutbildning som bedöms likvärdig av arbetsgivaren. Vi värdesätter erfarenhet av handläggning inom kommunal förvaltning samt  arbete med personer med funktionsnedsättning. 

Du arbetar både självständigt och strukturerat genom att planera, organisera och prioritera ditt arbete väl. Du är relationsskapande och har mycket god förmåga att etablera kontakt med människor i en utsatt situation. Du är lugn, stabil och har förmågan att behålla ett realistiskt perspektiv på situationer som uppstår i det dagliga arbetet som myndighetsutövare.

Du har en problemlösande analysförmåga, du arbetar bra med komplexa frågor och kan snabbt analysera situationer och fatta beslut. Du har en mycket god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört sätt samt trivs med att samverka med andra professioner, ständigt med individen i fokus. Du värdesätter olikheter och förstår att olika bakgrund, kultur och grupptillhörighet kan påverka en själv och andra på olika sätt.

Eftersom arbetet oftast innebär att möta människor i kris och/eller med en komplex livssituation är det väldigt viktigt att du själv kan se möjligheter, förmedla hopp och bemöta människor på ett respektfullt sätt.








Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Kontaktpersoner på detta företaget

Birgitta Morin,enhetschef
0850823308
Ingrid Johansson, biträdande enhetschef
0850822301
Birgitta Morin,enhetschef
08- 508 23 308
Ingrid Johansson, biträdande enhetschef
08-508 22 301
Birgitta Morin,enhetschef
08-508 23 308

Sammanfattning

Besöksadress

Telefonvägen 30, plan 9
None

Postadress

Telefonvägen 30, plan 9
Hägersten, 12904

Liknande jobb


Handläggare myndighet LSS/SoL

Handläggare myndighet LSS/SoL

28 november 2024