OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Att arbeta i Mariestads kommun är att göra skillnad tillsammans med andra och att utvecklas individuellt. Här behövs och uppskattas alla för det de gör både av invånare och av arbetsgivare. Varje anställd i Mariestads kommun är en avgörande del i det viktiga arbetet med att ge service och omsorg till invånarna. Mariestads kommun fokuserar på hälsa, utveckling och delaktighet för sina anställda och ser möjligheterna hos varje person. Tillsammans skapar vi grunden för en god stad och utvecklar samhället till det vi vill att det ska vara.
I Sjöstaden Mariestad arbetar 2 500 kommunanställda från 170 yrkesgrupper inom 120 verksamhetsområden med några av Sveriges viktigaste uppdrag. Barns lärande, god omsorg, hållbar samhällsutveckling och miljöfrågor är bara några exempel på det som vi satsar på.
Sektor stöd och omsorg är en av fyra sektorer i Mariestads kommun. I sektorn ingår avdelningarna vård och omsorg, bistånd, individ- och familjeomsorg samt arbetsmarknad.
Sektor stöd och omsorg är en organisation där vi sätter människors behov av stöd i centrum. Vi arbetar utifrån ett synsätt där vi i alla led fokuserar på de resurser och den förmåga som finns hos varje människa. Ett bra bemötande och ett professionellt förhållningssätt till de personer vi möter är starka ledord för kvalitet inom socialt arbete i Mariestads kommun.
ARBETSUPPGIFTER
Vi är åtta biståndsbedömare på enheten, alla med lång erfarenhet. En av oss går i pension och vi söker därför efter en ny kollega.
Som biståndsbedömare kommer du i huvudsak att arbeta med utredning, bedömning, beslut och uppföljning av insatser enligt Socialtjänstlagen, t ex hemtjänst och särskilt boende. Vi använder verksamhetssystemet Lifecare och handlägger enligt IBIC (Individens behov i centrum).
Du samarbetar med olika samarbetspartners och de som verkställer insatserna. Utredningsarbetet innebär att inhämta uppgifter, sammanställa, analysera, besluta och följa upp utifrån aktuell lagstiftning. Omvärldsbevakning ingår i arbetet för att kunna ta del av rättspraxis, nyheter inom lagrum m.m.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig.
I arbetet behöver du vara lyhörd, flexibel, noggrann och tycka om att möta människor i olika situationer. Du behöver kunna arbeta självständigt, strukturerat och kunna prioritera arbetsuppgifterna.
Det krävs goda kunskaper i gällande lagstiftning och meriterande är erfarenhet av handläggning.
Du behärskar det svenska språket såväl i tal som i skrift och har förmåga att anpassa informationen efter de personer du möter i ditt arbete. Meriterande är om du också kan finska.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Mariestads kommun arbetar aktivt för jämställdhet och mångfald i arbetslivet och vill därmed tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald kan tillföra verksamheten.
För den som erbjuds anställning inom verksamheter där man arbetar med personer under 18 år krävs utdrag ur Rikspolisstyrelsens belastningsregister.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Mariestads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länk i annonsen, inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
IFO-chef Anette Karlsson
0501-756310
Enhetschef Annsofie Hermansson
0501-75 50 33
bitr Vård och Omsorgschef Britt Johansson
0501-75 63 60
Enhetschef Bemanningsenheten Annsofie Hermansson
0501-75 50 33
Individ- och familjeomsorgschef Anette Karlsson
0501-756310
Enhetschef Sofia Axelsson
0501-756442
Team-ledare Anne-Marie Kjaergaard
0501-75 67 79
Enhetschef Carina Eriksson
0501-756496
Tf Enhetschef Katrin Jedselius
0501-756603
Enhetschef Lena Myrén
0501-756670