Biståndsbedömare och socialsekreterare

Biståndsbedömare och socialsekreterare

Arbetsbeskrivning

Om Social- och omsorgsförvaltningen
Tjänsten är placerad inom Social-och omsorgsförvaltningen som är en av åtta förvaltningar i Linköpings kommun. Förvaltningen bedriver myndighetsutövning samt utreder, planerar och upphandlar vård och omsorg. Vi säkerställer att alla invånare får det stöd som de har rätt till.
Dina arbetsuppgifter

Fokus på arbetet för socialsekreterare i mottagningen är att hantera aktualiseringar, orosanmälningar och  förhandsbedömningar utifrån ansökan eller anmälan. Du handlägger ärenden som rör missbruk eller annan social problematik enligt gällande lagstiftning efter inkommen ansökan eller anmälan och tar ställning till om utredning ska inledas enligt socialtjänstlagen (SoL) eller lagen om vård av missbrukare (LVM). Som socialsekreterare på mottagningen ingår visst utredningsarbete där du i tvärprofessionella möten har möjlighet att bidra med din kompetens inom området.

För biståndsbedömare är fokus på arbetet i mottagningen att hantera aktualiseringar, ansökningar och anmälningar, i ärenden som rör psykisk ohälsa, somatiska samt vissa fysiska nedsättningar. Du fattar beslut enligt socialtjänstlagen (SoL). Som biståndsbedömare deltar du även vid behovsbedömningar där en viktig del är samverkan med regionen och rehab samt övriga relevanta aktörer. Som biståndsbedömare på mottagningen ingår visst utredningsarbete där du i tvärprofessionella möten har möjlighet att bidra med din kompetens inom området.

Mottagningen har ett nära samarbete mellan socialsekreterare, LSS-handläggare och biståndsbedömare inom mottagningen, avdelningen Vuxna, men även inom andra avdelningar på Social- och omsorgsförvaltningen. I arbetsuppgifterna ingår att samarbeta både internt och externt samt att vara en rådgivande funktion, du kommer även att delta på SIP-möten och vid behovsbedömningar inom Regionen. Du ska vara tillgänglig för hantering av nya akuta ärenden som inkommer under arbetsdagen samt bemanna mottagningens telefon.

Din arbetsplats
Mottagningen för avdelning Vuxna är ingången för alla nya ärenden där klienten är mellan 21-64 år. Mottagningen arbetar med att ge information, stöd och service. Vi handlägger inkomna ansökningar och anmälningar i överenskommen omfattning i relation till andra enheter. Vi följer gällande lagstiftning, föreskrifter och andra styrdokument. Hos oss arbetar socialsekreterare med inriktning mot alla ärenden som rör vuxna; IFO, Våld i nära relation samt LSS och Funktionsnedsatta. Här finns också enhetssamordnare samt enhetschef.

Inom avdelningen Vuxna arbetar vi med att systematisk följa upp enligt förvaltningens kvalitetsmodell och bedriva verksamheten effektivt, rättssäkert och med hög tillgänglighet. Vi arbetar med att utveckla verksamheten med digitaliseringens möjligheter och med att utveckla nya arbetssätt för att effektivisera och klara kompetensförsörjningen nu och i framtiden. Samverkan med andra sker både internt och externt.

Arbetsplatsen är belägen på Barnhemsgatan 2, Social och omsorgsförvaltningen. Arbetstiderna är måndag-fredag 07:50-17:00 med flextidsavtal.

Du som söker

Vi söker dig som har en socionomexamen alternativt beteendevetenskaplig kandidatexamen som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är meriterande om du har erfarenhet av socialt myndighetsarbete och har erfarenhet av att ha arbetat med frågor inom missbruk och psykisk ohälsa. Då arbetet innefattar dokumentation är det en förutsättning att du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska. B-körkort är ett krav för tjänsten.

Som person är du lugn, trygg i dig själv och kan sätta gränser när det behövs. Du kan både arbeta självständigt och samverka tillsammans med andra. Vidare tar du ansvar för dina uppgifter och kan själv strukturera upp ditt arbete. Tempot hos oss är stundtals högt, därför behöver du kunna hålla dig lugn i stressade situationer och fokusera på rätt saker. Då vi är en verksamhet i förändring behöver du ha lätt för att anpassa dig efter ändrade situationer och förutsättningar.

Övrig information

Tillträde: Enligt överenskommelse 

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Antal lediga befattningar: 2

Ref. nr: 10209


I denna ansökan bifogar du inget personligt brev

Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.

Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Linköpings kommun
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 7 november 2022
  • Ansök senast: 13 november 2022

Liknande jobb


Jourhems- och placeringshandläggare till Hägersten-Älvsjö Sdf

Jourhems- och placeringshandläggare till Hägersten-Älvsjö Sdf

28 november 2024

28 november 2024

Socialsekreterare till Myndighet SoL (Vikariat)

Socialsekreterare till Myndighet SoL (Vikariat)

28 november 2024

28 november 2024