Biståndsbedömare till avdelning Äldre

Biståndsbedömare till avdelning Äldre

Arbetsbeskrivning

Om Social- och omsorgsförvaltningen
Social-och omsorgsförvaltningen är en del i välfärdskedjan. Vi bedriver myndighetsutövning samt utreder, planerar och upphandlar vård och omsorg utifrån målgruppernas behov.

Förvaltningen styrs av och svarar på uppdrag av social- och omsorgsnämnd, äldrenämnd samt arbetsmarknadsnämnd.

Vi bedriver en verksamhet med hög tillgänglighet, god kvalitet och rättssäkerhet inom givna ekonomiska ramar. Organisationen utformas så att den har flexibilitet att möta snabba omvärldsförändringar, framtida utmaningar och förändrade politiska prioriteringar.

Vårt arbete ska säkerställa att de som bor i Linköping får det stöd som de har rätt till. Riktningen för vårt arbete finns i vår vision: ”Med mod och handlingskraft möter vi din förmåga och tillsammans skapar vi framtiden!”Om arbetsplatsen
Social- och omsorgsförvaltningen gick den 1 november 2020 in i en ny organisation. Syftet med den nya organisationen är bland annat att vi ska få en ökad helhetssyn och utveckla vår samverkan utifrån ett brukarperspektiv.

Förvaltningen består av fyra avdelningar; Barn och unga, Vuxna, Äldre samt Stab. Vi söker nu biståndsbedömare till avdelning Äldre som utreder och följer upp ärenden för personer över 65 år. Avdelningen består av enheterna Mottagning, Utredning och uppföljning samt kvalitet och utveckling.

Mottagningen består idag av 21 medarbetare med uppdrag som enhetssamordnare, biståndsbedömare, teknikutvecklare och resurskoodinatorer. Utredning och uppföljning består av 22 medarbetare med uppdrag som enhetssamordnare och biståndsbedömare.

Vår arbetsplats ligger nära Linköpings Centralstation på Hertig Karlsgatan 4.

Arbetsbeskrivning

Som biståndsbedömare handlägger du ärenden enligt SoL. I Mottagningen hanterar du inkomna ärenden, utreder och fattar beslut. Du utreder och levererar underlag till dina kollegor på enheten Utredning och uppföljning. Mottagningen samordnar och handlägger ärenden som har behov av insatser i samband med utskrivning från slutenvård.

På enheten Utredning och uppföljning kommer du att utreda behov, fatta beslut och ansvara för att beslut verkställs genom att göra beställning till utförare. I samband med utredning ingår att ge information samt råd och stöd. I arbetet ingår även uppföljning av fattade beslut. 

I uppdraget ingår också att informera äldre om vilket stöd det finns att få i kommunen samt informera om valfrihetssystemet i hemtjänsten. Vi arbetar och dokumenterar utifrån IBIC modellen (individens behov i centrum), ett behovsinriktat och systematiskt arbetssätt, där den enskilde individens behov och förmågor står i centrum. Här får du möjlighet att vara med i arbetet att utveckla framtidens äldreomsorg.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en socionomexamen alternativt beteendevetenskaplig kandidatexamen med kurser inom socialt arbete, socialrätt, förvaltningsrätt och psykologi. Du har tidigare erfarenheter av myndighetsutövning och gärna erfarenhet av frågor som rör äldreomsorg, missbruk och psykisk ohälsa. Har du erfarenhet av IBIC och av att arbeta i journalsystemet Treserva är det meriterande.

Du uttrycker dig väl i tal och skrift i det svenska språket, vilket är viktigt då du i rollen som biståndsbedömare arbetar mycket med dokumentation och klientkontakt. För att klara av ditt uppdrag är det ett krav att du har B-körkort, detta då arbetet bland annat innebär att göra hembesök hos brukare och uppföljningar på boenden.

Som person är du självgående och tar stort ansvar för din egen uppgift, du är trygg och kan behålla lugnet även i stressiga situationer. Du har god samarbetsförmåga och arbetar bra med både interna och externa kontakter.

I ditt uppdrag möter du äldre personer som har behov av stöd i sin vardag på olika sätt och genom att du kan se situationer ur olika perspektiv samt kan skilja på det professionella och det privata kan du möta den målgruppen på ett bra sätt. Då vi är en verksamhet i förändring behöver du kunna se helheten och ha lätt för att anpassa dig efter ändrade situationer och förutsättningar.  

Inget personligt brev i din ansökan

Linköpings kommun har valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. Istället ställer vi urvalsfrågor vid ansökan som ser till den sökandes motivation och intresse samt hur väl denne uppfyller tjänstens kravprofil. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. 


Information om tjänsten
Tillträde: Enligt överenskommelse

Anställningsform: 2 tillsvidareanställningar, 1 tidsbegränsad anställning t.o.m. 2023-08-31

Sysselsättningsgrad: 100 %

Antal lediga befattningar: 3

Ref. nr: 7765
Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.

Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Linköpings kommun
  • 3 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 21 september 2021
  • Ansök senast: 5 oktober 2021

Liknande jobb


Socialsekreterare vikariat

Socialsekreterare vikariat

27 november 2024

Biståndshandläggare LSS och Socialpsykiatrin

Biståndshandläggare LSS och Socialpsykiatrin

26 november 2024

25 november 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

25 november 2024