OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi är allt fler som väljer att bo i Uddevalla. Kommunen växer stadigt och har idag drygt 55 000 invånare. Här har vi hav, skog och fjäll nära inpå och dessutom ett rikt näringsliv som präglas av småföretagande och god samverkan.
I Uddevalla kommun strävar vi aktivt efter mångfald genom att värdesätta och rekrytera medarbetare med olika bakgrund. Vi bedriver ett aktivt hälsofrämjande arbete med målsättningen att vara en attraktiv arbetsgivare och en hälsofrämjande organisation. I mötet med andra människor är våra ledord öppenhet, respekt och professionalitet. Tillsammans arbetar vi för ett hållbart samhälle - för alla invånare.
Hjärtat i Bohuslän, liv, lust och läge ger livskvalitet!
Om verksamheten
IFO sektion vuxen och funktionshinder är en del av Socialtjänstens avdelning Individ och familjeomsorg.
Avdelningen IFO består av sektionen för barn och unga samt sektionen för vuxen och funktionshinder. Inom sektion vuxen och funktionshinder finns tre enheter: enheten för biståndsbedömning SoL, enheten för biståndsbedömning socialpsykiatri/LSS, och enheten för missbruk/beroende. Sektionen leds av sektionschef samt tre enhetschefer. Inom administrationen finns reception/ administration, avgiftshandläggning och färdtjänst.
Socialtjänstens och sektionens övergripande mål är att leverera rätt verksamhet i rätt tid. Socialtjänsten har som uppdrag att genom insatser på hemmaplan erbjuda stöd till kommuninvånare i behov av socialtjänstens insatser. Genom samarbete med individen och socialtjänstens utförarverksamheter ges stöd och insatser för att undvika mer omfattande åtgärder.
Biståndsbedömare inom socialpsykiatrin utreder och fattar beslut för vuxna med psykiska funktionshinder enligt Socialtjänstlagen. Uppdraget innebär att säkerställa en likvärdig och rättssäker handläggning med fokus på den enskildes inflytande och delaktighet. Uppföljningsansvaret av beviljade insatser och samverkan med andra vårdgivare och aktörer är en stor del av arbetet. Handläggningen sker enligt Socialstyrelsen riktlinjer och dokumentation är en viktig del i arbetet.
Vi arbetar och utreder enligt IBIC, Individens Behov I Centrum. Arbetet innebär myndighetsutövning, vilket kräver både ansvarstagande och en ödmjukhet då de beslut vi fattar påverkar människors liv.
När du börjar arbeta hos oss är en god introduktion starten. Tillsammans med din arbetsledare gör du upp en plan för dig. Din introduktion kommer att bestå av flera delar såsom arbetsplatsintroduktion, introduktionskurs samt kompetensutveckling genom webbkurser och utbildningar.
Du får stöd och nära arbetsledning av 1:e socialsekreterare i såväl enskild handledning som handledning i team samt extern processhandledning.
Arbetsuppgifter
Socialsekreterarens främsta arbetsuppgifter är att enligt Socialtjänstlagen bedöma vuxna individers behov av insatser relaterade till psykiska funktionsnedsättningar. Att motivera till insatser och att följa upp dessa är centralt. Samverkan med andra vårdgivare och att samordna insatser för personer med komplex problematik är nödvändigt för att kunna erbjuda rätt stöd och insats.
Kravspecifikation och kompetenser
Examen från socionomutbildning eller annan högskoleutbildning inom socialt arbete som bedöms vara likvärdig. Tidigare erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstens utredande verksamheter samt tidigare erfarenhet av att yrkesmässigt möta målgruppen vuxna med psykiska funktionsnedsättningar är ett krav. Erfarenhet av handläggning enigt IBIC är meriterande.
Arbetet kräver en öppen och positiv attityd för att ha den enskildes behov som utgångspunkt för ditt agerande. Du är en person som trivs att arbeta i team, tillsammans med kollegor och arbetsledning för att nå verksamhetens mål och verkar för ett respektfullt och trevligt arbetsklimat. Du förstår det viktiga gemensamma uppdraget och bidrar till helheten.
I rollen som biståndsbedömare ser vi att du har ett gott bemötande och visar hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet. Du är ansvarsfull, strukturerad och tar dina uppgifter med verksamhetens bästa i fokus. Du är flexibel och kan anpassa dig lätt och ställa om efter ändrade förutsättningar
Körkort för personbil är ett krav för tjänsten.
Rekryteringsprocessen kan komma att påbörjas innan ansökningstidens utgång.
Anställning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas. För tjänster där arbetet innebär direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar, samt för verksamhet inom LSS, vård- och omsorg, hälso-och sjukvård, psykiatrisk vård och missbruksvård, ska giltigt utdrag ur polisens belastningsregister visas upp alternativt lämnas in före anställning. Tänk på att det kan ta tid att få utdraget så beställ det i god tid för att rekryteringsprocessen inte ska fördröjas.
När du söker ett jobb i vår jobb-portal diarieförs din ansökan. Det beror på att vi är en offentlig verksamhet. Din ansökan blir då en allmän handling när vi har mottagit den. Det innebär att ansökningshandlingarna kan begäras ut av den som vill. Undantag är ansökningar från personer som har skyddad identitet. Om du av någon anledning inte kan registrera dina uppgifter i ett offentligt system kontaktar du den person som anges vid kontakt i respektive annons.
För dig som inte är medborgare inom EU/EES-området krävs arbetstillstånd, detta gäller inte dig som har permanent uppehållstillstånd. Arbetstillståndet ska uppvisas vid intervjutillfället.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.