Biståndsenheten i Ale söker 1:e socialsekreterare

Biståndsenheten i Ale söker 1:e socialsekreterare

Arbetsbeskrivning

Strax norr om Göteborg längs Göta älv ligger Ale kommun med en befolkning som ökar mest i regionen. Vi växer med 200 bostäder om året. Frågar du våra nya Alebor är goda kommunikationsmöjligheter, skog och vatten i vacker natur några anledningar. Kalla det gärna livskvalitet.

I kommunen är vi cirka 2 500 anställda som ger Aleborna inspiration att följa sina drömmar. Då krävs riktigt bra medarbetare. Vill du möta Alebornas förväntningar med oss?

Biståndsenheten i Ale rekryterar en 1:e socialsekreterare. Enheten ansvarar för myndighetsutövning enligt SoL och LSS avseende barn, unga, vuxna och äldre med fysisk, neuropsykiatrisk och/eller psykisk funktionsnedsättning samt lag om färdtjänst.

Enheten består av 12 engagerade socialsekreterare, en socialadministratör, två 1:e socialsekreterare och en enhetschef. Biståndsenheten har en 1:e socialsekreterare kopplad till SoL och en 1:e socialsekreterare kopplad till LSS och färdtjänst. Enheten eftersöker nu en 1:e socialsekreterare till SoL/SAMSA.

Din arbetsplats kommer för närvarande att vara belägen i centrala Älvängen, nära pendeltåg och E45:an.

ARBETSUPPGIFTER
Som 1:e socialsekreterare (SoL) ska du på enhetschefens uppdrag planera och driva det operativa arbetet samt följa upp verksamheten. I ditt arbete som 1:e socialsekreterare fungerar du som ett lättillgängligt och nära stöd, du leder och ger handledning i det dagliga arbetet. Vidare ser du handläggarnas potential och har ett coachande förhållningssätt. Du deltar i introduktion av nyanställda och har en viktig roll i att skapa och bibehålla en god arbetsmiljö på enheten. Du ansvarar för metodhandledning och håller dig uppdaterad inom aktuell forskning, rättspraxis samt lagstiftning på området. I din roll ska du bidra till att biståndshandläggarna arbetar likvärdigt och effektivt.

Merparten av arbetet utgår från ditt kontor med närhet till dina kollegor, men med möjlighet att kunna arbeta hemifrån inom ramarna för dina arbetsuppgifter.

Ditt uppdrag som 1:e socialsekreterare innebär även att du bistår enhetschefen i olika verksamhetsfrågor, såsom arbete med planering och uppföljning av medarbetarnas och enhetens olika mål. Utifrån uppdraget kommer du att samarbeta med andra aktörer, både internt och externt. Du kommer även att ingå i ett nätverk av 1:e socialsekreterare inom IFO (individ och familjeomsorg) vilket möjliggör ett gott kollegialt stöd. Vi erbjuder även extern handledning.

Du kan förvänta dig ett nära och tillitsbaserat ledarskap från din närmaste chef. Du får också kompetenta och erfarna kollegor. Du kommer få en individuellt anpassad introduktion för att lättare komma in i arbetet och i rollen.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad socionom/likvärdig utbildning.

Vi ser gärna att du är en trygg person som:

• Har gedigen erfarenhet av myndighetsutövning avseende aktuella målgrupper och är väl förtrogen med gällande lagstiftning.
• Har lätt för att skapa tillit och förtroende i professionella relationer.
• Är prestigelös och ser lösningar.
• Gillar att samarbeta och är en lagspelare men som också kan arbeta självständigt.
• Är bra på att dela med dig av dina erfarenheter och lär av andras.
• Har god analytisk och kommunikativ förmåga och kan skapa engagemang.
• Är strukturerad och kan behålla fokus trots omgivningens olika krav.
• Har god förmåga att prioritera och kan fatta beslut när det behövs.
• Har god förmåga att utrycka dig i tal och skrift.
• Gillar utveckling!

Goda kunskaper om verksamhetssystemet Treserva, IBIC samt SAMSA är ett krav.

B-körkort är ett krav.

ÖVRIGT
Urval påbörjas efter sista ansökningsdag. Månadslön. Individuell lönesättning. Arbetspsykologiska tester kan komma att användas som urvalsmetod.

Välkommen med din ansökan!

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.

Dina personuppgifter behandlas i Visma Recruit under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Visma Recruit-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun.

Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ann-Kristin Forslund, enhetschef
0704-32 04 21
Fackliga representanter nås via växeln
0303-33 00 00
Ann-Kristin Forslund, biståndschef
0704-32 04 21
Fackliga representanter nås via kommunens växel
0303-33 00 00
Enhetschef för Biståndsenheten Martina Berisson
0303-33 04 21

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ale kommun, Biståndsenheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 26 september 2022
  • Ansök senast: 11 oktober 2022

Besöksadress

Ledetvägen 6 ALAFORS
None

Postadress

Ledetvägen 6
Alafors, 44980

Liknande jobb


Socionomer

1 november 2024

Socionomer

1 november 2024

1 november 2024