OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Livskraftiga, kompetenta och unika Kungsör lockar företag, boende och besökare med hjälp av attraktiva boendeformer, ett företagsamt förhållningssätt samt en kunglig miljö och historia.
Kungsör är en av de minsta kommunerna i Sverige och har ett strategiskt läge i västra Mälardalen. E20 passerar strax utanför tätorten och tågen på Svealandsbanan stannar centralt. Med Kungsör som utgångspunkt tar man sig lätt till många stora städer och intressanta platser i Mälardalen.
Kungsör genomför utvecklingsinsatser för att nå sina mål; att öka företagsamheten, den lokala handeln och antalet invånare. Möjligheterna är stora att växa för en kommun som Kungsör med sitt strategiska läge.
Förutom den kungliga historien är det som utmärker Kungsör den sällsynt vackra och unika miljön. Kungsör är en ekokommun och har fått pris för sin miljövård.
ARBETSUPPGIFTER
Vill du vara med och utveckla socialtjänsten så att vi tillsammans kan möta morgondagens utmaningar?
I takt med att samhällets komplexitet ökar blir brukares/klienters behov av alltmer komplicerad natur. Det ställer höga krav på att myndigheten kan tillhandahålla specialistkompetens samtidigt som generalistkompetens är en nödvändighet på tjänstemannanivå. En annan förutsättning är en väl utvecklad intern likväl som extern samverkan.
I Kungsör ligger hela socialtjänstens myndighetsutövning - SoL, LVU & LVM och LSS under Individ och familjeomsorgen vilket gynnar förutsättningarna att kunna skärskåda och kartlägga klienters/brukares behovsbild utifrån ett helhetsperspektiv. Vi ser fördelar med att kunna belysa den enskildes situation utifrån ett tvärprofessionellt perspektiv för att kunna erbjuda adekvata insatser. Vi handlägger sedvanliga ärenden inom områdena för barn och ungdom, vuxna med missbruk, försörjningsstöd, socialpsykiatri, äldreomsorg samt funktionsnedsättning.
Individ- och familjeomsorgen har satsat på etablering av en stödfunktion på enheten – en konsulent – vars huvudsakliga arbetsuppgifter består av att vara ett verksamhetsstöd. Konsulenten fungerar som vägledning för socialsekreterarna/biståndshandläggarna i deras vardagliga arbete samtidigt som denne har en central roll i att säkerställa enhetens prioriterade kvalitetssäkringsarbete.
Förutom intressanta arbetsuppgifter erbjuder vi dig ett arbete i en kreativ miljö som präglas av höga professionella ambitioner, goda möjligheter till egen utveckling och ett gott kamratskap.
Dina arbetsuppgifter som biståndshandläggare består av att utreda, leda möten, fatta beslut och följa upp insatser enligt socialtjänstlagen samt ansvara för information under pågående utredning. Arbetet utgår från ett helhetsperspektiv kring den enskilde och med dennes behov i centrum. Detta sker i samarbete med aktörer såsom anhöriga, andra vårdgivare och myndigheter som är berörda kring den enskildes behov. På enheten har vi även fokus på det interna förändrings- och utvecklingsarbetet: att effektivisera, förändra och utveckla verksamheten och dess metoder till gagn för medborgaren.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen, social omsorgsexamen eller kandidatexamen i social omsorg. Du har arbetat med att utreda enligt Socialtjänstlagen gentemot målgruppen äldre, tidigare minst 2 år. Har du arbetat med att utreda ärenden enligt LSS och/eller socialpsykiatri eller för personer under 65 år är det meriterande.
Du har aktuella erfarenheter av handläggning och dokumentation enligt socialtjänstlagen (SoL). Ytterligare kunskap/erfarenhet riktat mot äldre som är meriterande, berör lagstiftning såsom;
- Allmän förvaltningsrätt
- Offentlighets- och sekretesslagen
- Hälso- och sjukvårdslagen
- Rättspraxis
Det är även meriterande om du är införstådd med evidensbaserat arbete och värdegrund inom socialtjänsten. Du som söker behöver även ha god kunskap om hur våra samverkansparter i samhället arbetar. Uppdraget kräver god datavana och vi ser det som meriterande om du besitter kunskap i datasystem relevanta för verksamhetsområdet.
Vi söker dig som har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra. Du lägger ner energi och engagemang på ditt arbete och driver dina egna processer. Du kan planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt. Du ska vara öppen för att arbeta i en tillvaro där man hela tiden kan behöva omprioritera arbetet utifrån växlande förutsättningar. Du arbetar bra ihop med andra människor och kommunicerar på ett engagerat och välformulerat sätt.
Du föredrar att arbeta i team med ett gemensamt ansvarstagande samtidigt som du självständigt driver arbetet framåt. Vi ser att du är en lagspelare och att du ser det som självklart att ta del av medarbetares erfarenheter likväl som att dela med dig av dina. Arbetet ställer höga krav både på förmåga till samarbete och självständigt beslutsfattande. Du ska ha ett flexibelt tänk och förmåga att hitta snabba rättssäkra lösningar. Uppdraget kräver att du är trygg, stabil och har självinsikt. I rollen är det också viktigt att du är lyhörd i kontakten med andra och du har en naturlig förmåga att sätta sig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Du har en positiv människosyn och ser till individens egna resurser. Givetvis är du engagerad och deltar aktivt i enhetens utvecklingsarbete. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
B-körkort är ett krav
Kontaktpersoner på detta företaget
Bo Granudd, ekonomichef
0227–600 102
Margareta Larsson, Vision
0227–600 153
Gun Åslund, förskolechef
0227-600225, 073-6620362
Mikael Nilsson, fritidsintendent
Astrid Qvarnlöf
0227-60 01 03
Magnus Ribbing,
0227-600140
Jan Kietzmann
0227-600186
Catharina Luthman, rektor
0227-600227, 073-3610185
Sahar Mustafa, LR
0227-600228, 073-5552424
Barbro Johansson, enhetschef
0227-600132