OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss?
Verksamhetsområde Myndighet inom Socialkontoret utvecklas för att vara en organisation som klarar dagens men också morgondagens krav. Myndighet är ett verksamhetsområde innehållande stora delar av socialkontorets myndighetsutövning, undantaget försörjningsstöd och boende.
I verksamhetsområdets uppdrag ingår att möta våra medborgare med adekvat information, göra kvalitativa utredningar och bedömningar samt fatta rättssäkra beslut. Vi visar engagemang, uppnår resultat, främjar länkande och bidrar till utveckling. Vi är nyfikna, har ett öppet och positivt klimat och vi gläds med varandra i framgång samt stöttar varandra i motgång.
Vi söker nu vikarierande biståndshandläggare till enheten Utredning vuxen och familj som är en av tre enheter inom Myndighet. Vuxen och familj ansvarar för myndighetsutövning avseende LSS/socialpsykiatri, vuxen missbruk/våld och Familjerätt. Här arbetar totalt 13 personer, varav en enhetschef och en gruppledare.
Inom Myndighets verksamhetsområde ingår också enheterna Utredning barn och unga samt Utredning äldreomsorg.
Vi erbjuder:
- Flexibel arbetstid
- Subventionerad friskvård
- Löneväxling
ARBETSUPPGIFTER
Som biståndshandläggare hos oss kommer du att informera, utreda, bedöma och besluta om insatser enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) samt Socialtjänstlagen (SoL). Det gäller personer i alla åldrar som på grund av fysiska och/eller psykiska funktionshinder har behov av stöd för en fungerande vardag. I arbetet ingår även att arbeta med rådgivning, planering, samordning och uppföljning av beslut. Arbetet är till stor del självständigt men sker även i nära samarbete med övriga biståndshandläggare samt arbetsledning.
I din roll som biståndshandläggare kommer du ha kontakt med den enskilde, deras anhöriga eller legala företrädare samt övrigt nätverk runt den enskilde. Du kommer även ha kontakt med samverkans partners både inom och utom den kommunala organisationen, vilket är en framgångsfaktor för invånare med samsjuklighet.
I arbetet ingår också att aktivt söka information om nya domar och att använda sig av juridiska databaser för att hålla sig uppdaterad kring rättsläget. Därutöver deltar du i vårt gemensamma arbete med ständiga förbättringar för att förenkla och förtydliga det skall vara lätt att göra rätt. Våra utredningar baseras på ICF och vi är mitt uppe i implementeringen av modul individens behov i centrum [IBIC] där vi utreder, skickar uppdrag och följer upp. Hos oss får du ett stort mått av teamkänsla och arbetsglädje, en enhet full med kollegor med stor erfarenhet av olika områden inom socialtjänsten, ett nära ledarskap samt en samsyn kring vikten av en professionell och rättssäker myndighetsutövning. Vi arbetar i verksamhetssystemet Treserva.
Att arbeta inom område myndighet i Strängnäs kommun är ett omväxlande och stimulerande arbete i en lärande organisation. Vi är en del i en värdegrundsstyrd organisation.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• socionomexamen eller annan akademisk examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• goda kunskaper om lagstiftning och myndighetsutövning
• giltigt körkort med B-behörighet
• förmågan att driva flera komplexa utredningar samtidigt
• förmågan att vara flexibel i din planering
• förmågan att kommunicera och skapa förtroende för din roll hos såväl omsorgstagare som anhöriga och samarbetspartners
• förmågan att arbeta självständigt men också är en utpräglad lagspelare
• god förmåga att formulera dig tydligt i tal och skrift på svenska
• engagemang, drivkraft och ansvarstagande
Det är starkt meriterande om du har:
• erfarenhet av att ha arbetat som biståndshandläggare inom LSS/socialpsykiatri
• erfarenhet av biståndsbedömning enligt IBIC
• arbetat med målgruppen inom LSS och socialpsykiatri
• arbetat i verksamhetssystemet Treserva
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och vill att du delar kommunens värdegrund, utveckling, respekt, tydlighet och öppenhet.
ÖVRIGT
Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 37 000 invånare i hjärtat av Mälardalen.
Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.
Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.
Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt nu och i framtiden.
Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet.
Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter. Tillsammans gör vi varandra bättre!
Strängnäs kommun tillämpar rökfri arbetstid.
För arbete med barn och ungdom ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas innan anställning.
Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning.
I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida; https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun
Strängnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.