OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Härjedalens kommun är en av Sveriges största till ytan och
vi servar våra invånare och besökare från våra fyra kontor med huvudkontoret i
Sveg. Härjedalens kommun är en samisk förvaltningskommun, vi ser det därför som meriterande om de sökande har goda kunskaper i det samiska språket, kulturen och traditionerna. Härjedalens kommun erbjuder sina anställda förmåner och ersättningar i
samband med högskolestudier,
friskvårdstimme och friskvårdsbidrag. Härjedalens kommun arbetar med
värdegrunden att finnas till för de som bor, verkar i eller besöker kommunen på
ett professionellt och respektfullt sätt genom att ständigt utveckla och
förbättra verksamheten och servicen.
Avdelning Individ och familjeomsorg/bistånd i Härjedalen är en avdelning för myndighetsutövning och öppenvård. Avdelningen omfattar utredning
och insatser för äldre och funktionsnedsatta, stöd till barn och unga och dess
familj, familjerätt, stöd till vuxna med beroendeproblematik, ekonomiskt
bistånd samt budget- och skuldrådgivning.
Vår enhet har ambitionen att ständigt vidareutvecklas och förbättras. Som handläggare hos oss har du därför möjlighet att bidra i
utvecklingsarbetet där vi tar vara på varje medarbetares unika kompetens och
arbetar med kompetensutveckling och möjlighet till flexibilitet i
arbetsuppgifter.
Handläggning sker enligt SoL (Socialtjänstlagen). Som biståndshandläggare arbetar du med att informera, utreda, bedöma och beslut om
insatser enligt Socialtjänstlagen (SoL).
Arbetsuppgifter
Myndighetsutövning och handläggning i dataprogrammet Treserva. Samverkan och planering med den enskilde, dennes
närstående eller legala företrädare där information och rådgivning är en del. I
övrigt också samverka internt samt externt med utförare och andra huvudmän. I
arbetet ingår också att aktivt medverka i kvalitets- och utvecklingsarbete. IBIC (individens behov i centrum) implementeras under hösten 2020.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en socionomexamen eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren anser vara likvärdig. Du har goda
kunskaper i lagstiftning och myndighetsutövning, både teoretiskt och praktiskt.
En fördel är om du tidigare arbetat med biståndshandläggning enligt SoL och har
goda kunskaper om gällande lagstiftning inom arbetsområdet.
Personliga egenskaper
Du har en god empatisk förmåga och kan snabbt sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation. Du är en kommunikativ
person som har lätt för att lyssna och anpassa ditt sätt att kommunicera. Du
har en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt
sätt. Du är bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete.
Vi erbjuder
Ett intressant och omväxlande arbete med många möjligheter
Flextid
Friskvård på arbetstid
Regelbunden handledning
Delaktighet i utvecklingen av verksamheten
Kontinuerlig kompetensutveckling
Finns det frågor eller du vill veta mer? Ta kontakt med enhetschef Lisa Pettersson Hallström på
telefon eller e-post.
Kontaktinformation
Lisa Pettersson Hallström, Enhetschef biståndsenheten, 0680-161 37, lisa.hallstrom@herjedalen.se
Maria Haapamaa-Eriksson, Ombud Vision, 0680-163 06
Anna Andersson, Ombud SSR, 0680-162 54
Arbetsplats
Ringvägen 2
842 33 Sveg
Kontaktpersoner på detta företaget
Bengt Hjort
Ronnie Lidberg
Rickard Mattsson
068016238
Carina Nilsson
0680-164 60
Elving Forsström
Sören Gustafsson
0680-162 33
Barbro Nässelqvist
Camilla Mild
0680-16296
LF Elving Forsström
LR Sören Gustafsson
0680-162 33