Biståndshandläggare

Arbetsbeskrivning

Beskrivning
Biståndsenheten är mitt i en spännande utvecklingsperiod!                                          



Vi har startat med behovsbedömning enl.

ÄBIC/ ICF -modellen och bedömningsinstrument BAS, vi kommer att införa biståndsbeslut för hemtjänstinsatser i alla våra särskilda boendeformer inom äldreomsorgen.

Vi söker Dig som vill vara med och utveckla och kvalitetssäkra verksamheten. Biståndsenheten består av 9 handläggare för biståndshandläggning inom SoL, färdtjänst samt en handläggare för bostadsanpassning.

Vi arbetar utifrån lagen om valfrihet gällande serviceinsatser inom hemtjänsten och vi har ett vårdplaneringsteam.

Det ordinära boendet betonas starkt som den självklara utgångspunkten för insatser vilket ökar förutsättningarna för att den enskilde kan bo kvar och känna sig trygg i sin naturliga miljö.

 Arbetsuppgifter

I uppdraget ingår att informera, utreda, bedöma behov samt fatta beslut enl. Socialtjänstlagen. I arbetsuppgifterna ingår hembesök. Du ska även följa upp beslut samt hålla kontakt med olika utförare. Arbetet innebär ett nära samarbete med enhetschefer, annan personal inom hemvården, externa samverkansparter m fl.  Dokumentationen sker i verksamhetssystemet Procapita.


Kvalifikationer

Vi vill att Du

- har examen från social omsorgslinje med inriktning mot äldre eller annan jämförbar högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig.

- har dokumenterad erfarenhet av biståndshandläggning .

- ska ha goda kunskaper gällande lagstiftning inom området

- ska ha god datavana samt god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

- är flexibel i tanke och handling och har god samarbetsförmåga samtidigt som du är självständig och initiativrik.

- har en god social kompetens samt är positiv och prestigelös i ditt arbete.

- är bra på struktur och planering och kan ha många bollar i luften samt kan hantera krav från omgivningen utan att tappa fokus på uppdraget.

- ska ha intresse av att utveckla teamsamarbetet och arbeta utifrån gemensamma metoder och uppsatta mål.

I handläggargruppen har man ett gemensamt ansvar för att utveckla verksamheten, arbeta med kvalitetsfrågor samt ha ett kundperspektiv.

Övrig information till sökande
 
* Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

 * Provanställning 6 mån tillämpas.

 * Ange löneanspråk.

 * Körkort erfodras




I Vara kommun tror vi att mångfald berikar - Välkommen med din ansökan!

Vara kommun vill att du skickar din ansökan via vårt rekryteringsverktyg Mynetwork. Du hittar sökvägen längst ner i annonsen där du loggar in och söker tjänsten. Om du av något skäl inte kan söka så (t ex skyddad identitet), vänligen ta kontakt med annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Elisabeth Andersson
0512-312 51
Via kommunens växel,
0512-310 00
Elisabeth Andersson
0512-310 00 vxl
Ulrika Gardtman
0512-310 00 vxl
Linda Billing
0512-311 28
Rose-Marie Frisk
0512-314 38
Kerstin Wilke
0512-313 43
Annette Henriksson
0512-318 59
Joakim Söderman
0512-319 13/ 319 17
Jane Johansson
0512-318 30

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Vara kommun, Socialförvaltningen Vara
  • 2 platser
  • 6 månader eller längre
  • Deltid
  • Månadslön
  • 100%. Tillträde: enl överenskommelse visstidsanställning Provanställning t.o.m.
  • Publicerat: 7 maj 2014

Besöksadress

534 31 Stora Torget 8
None

Postadress

Stora torget 8
Vara, 53481

Liknande jobb


Biståndshandläggare

20 december 2024

Anhörigkonsulent

Anhörigkonsulent

20 december 2024

Biståndshandläggare, Östhammar

Biståndshandläggare, Östhammar

19 december 2024

Biståndshandläggare Myndighet ÄO/OF

Biståndshandläggare Myndighet ÄO/OF

19 december 2024