Biståndshandläggare

Arbetsbeskrivning

CENTRUM är en av 10 stadsdelsförvaltningar i Göteborg. Förvaltningen styrs av en politisk nämnd och vårt uppdrag är att ge viss kommunal service till Centrums 55 000 invånare. Vår verksamhet är indelad i tre verksamhetsområden:
Förskola, skola och bibliotek.
Individ- och familjeomsorg samt insatser för personer med funktionshinder.
Äldreomsorg och hemsjukvård.
"Ett bra liv för alla människor i Centrum" är vår vision. Vi strävar hela tiden efter att utveckla våra verksamheter. I detta arbete utgår vi från våra brukare och invånare men även från dem som besöker vår stadsdel. Förvaltningens totala budget omsluter cirka 1,5 miljarder kronor.
Vi är drygt 2 000 anställda och i vår förvaltning satsar vi på hälsofrämjande insatser för våra medarbetare. I rekryteringsprocessen vill vi ta tillvara de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald kan tillföra våra verksamheter.




ARBETSUPPGIFTER
Arbetet innebär att utifrån en helhetsbedömning utreda ansökningar om företrädesvis hemtjänst och särskilt boende för personer över 65 år. I den aktuella tjänsten ingår att vara mottagare av ärenden kommande från IFO/FH vilket innebär personer med funktionsnedsättningar, såväl fysiska som psykiska. Det medför även att arbeta med nätverk och samarbete över organisatoriska gränser.
Arbetet innebär ett nära samarbete med sektorns olika verksamheter, såsom exempelvis personal inom äldreomsorg, funktionshinder, individ- och familjeomsorgen, hälso- och sjukvårdsenheten samt andra berörda samarbetspartners inom primärvård och SU.

KVALIFIKATIONER
Yrket som biståndshandläggare innebär många möten med olika människor, vilket ställer krav på social förmåga. Då du skall utreda och bedöma insatser krävs att du är lyhörd för de äldres och de funktionshindrades behov.
Vi söker dig som:

- Har förmåga att skapa förtroende, är tydlig och lyhörd
- Har en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
- Har högskoleexamen från Sociala Omsorgsprogrammet eller Socionomprogrammet
- Har god kunskap om funktionshinder, individ- och familjeomsorg, äldreomsorg och gällande lagstiftning inom SoL och LSS
- Är flexibel och har förmågan att ställa om i mötet med personer med olika funktionsnedsättningar
- Har god datavana, tidgare erfarenhet av arbete i Treserva är meriterande Erfarenhet och kunskap av arbete med personer med funktionsnedsättningar, demens samt psykisk ohälsa är ett krav. Det är också ett krav att du har kunskap om LSS-lagstiftningen och erfarenhet av samarbete med IFO/FH.

Kontaktpersoner på detta företaget

Jörgen Hansson
031-365 70 05
Katarina Åkermo
031-365 70 59
Natascha Radosavljevic
031 - 368 57 53
Rickard Ernebäck
031-3657202
Helena de Cloux
031-3672950
Ann-Marie Lagerkvist
031-3657061
Eva -Stina Grönvall
031-701 55 11
Anders Wallin
031-3657102
Birgitta Åkerström
031-3657175
Pernilla Lundgren
031-365 73 48

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Göteborgs stad, SDF Centrum
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid. 40,00/40,00 Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2014-09-01
  • Publicerat: 13 maj 2014

Besöksadress

40482
None

Postadress

None
., .

Liknande jobb