Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

Arbetsbeskrivning

Vi är stolta över Trollhättans Stads över 5 000 medarbetare, som varje dag gör en positiv skillnad i våra invånares liv och är med och utvecklar stadens hållbarhet och livskraft. Vi drivs och motiveras av ledorden Mod, Delaktighet, Nytänkande och Handlingskraft. Här finns en spännande utveckling där du kan vara med och göra vår stad ännu bättre.




Verksamhetsbeskrivning
Biståndsenheten tillhör Trollhättans stads Omsorgsförvaltning och är den enhet som handlägger ärenden rörande äldre och funktionsnedsatta.

Enheten är organiserade inom olika områden; äldre och handikappomsorgen, LSS, socialpsykiatri, färdtjänst, riksfärdtjänst och bostadsanpassning. Vi befinner oss i ett spännande förändringsarbete där vi bland annat på enheten förändrar arbetsstrukturen och dokumentation. Det finns också tillgång till ett väl utvecklat metodstöd för våra handläggare genom metodhandledning både individuellt och i grupp som syftar till att stärka oss i vår yrkesroll.

Då två av våra kollegor nu skall gå i pension söker vi två lika engagerade och kompetenta biståndshandläggare inom SOL som vill berika vårt team med sitt kunnande och positiva förhållningssätt.

Arbetsuppgifter
Vårt arbetsområde och huvudsakliga arbetsuppgifter är myndighetsutövning genom att utreda, bedöma och fatta beslut enligt gällande lagstiftning och övrigt regelverk, vara en stödjande funktion för brukare och närstående, ge service och information och ha kontakter med vård- och omsorgsnämndens samtliga utförare. Målet för arbetet som biståndshandläggare är att hjälpa äldre och personer med funktionsnedsättningar och deras närstående, att få rätt stöd och service för att kunna ha en god vardag och delta aktivt i samhället. Arbetet kräver både ansvarstagande och en ödmjukhet för att de beslut som vi fattar påverkar människors liv. Arbetet utgår från ett helhetsperspektiv för den enskilde individen och vi samarbetar utifrån detta med den enskildes nätverk, andra myndigheter och organisationer.  Det innebär även ett nära samarbete med enhetschefer och omvårdnadspersonal samt omsorgsförvaltningens olika verksamheter. Men även ett stort samarbete sker med externa aktörer som tex Socialtjänst, Försäkringskassan och VG-regionen.  Arbetet innefattar att både arbeta självständigt och i tvärprofessionella team.

Hos oss erbjuds du ett meningsfullt arbete där du får utveckla din kompetens och vi lär mycket av varandra. Vi som arbetsgivare uppmuntrar till en aktiv fritid genom att erbjuda friskvårdsbidrag och friskvårdstimme och vi har även möjlighet till flexibel arbetstid.

Kvalifikationer
Vi söker Dig som har högskoleexamen från Socionomprogrammet eller Socialpedagogiska programmet eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdigt. Du skall vara väl förtrogen med de lagar som styr vår verksamhet och ett krav är att du har tidigare erfarenhet utav myndighetsutövning. Goda IT-kunskaper önskas då vi idag arbetar i verksamhetssystemen VIVA och SAMSA. Det ställs även krav på att du hanterar det svenska språket väl, både i tal och skrift. Även B-körkort är ett krav.

För att lyckas i rollen som biståndshandläggare ser vi att du är lyhörd och har god social förmåga för att skapa bra och produktiva möten. I samverkan med brukarna och deras närstående behöver ditt bemötande vara varmt och engagerande samtidigt som du är tydlig i din kommunikation och kan skapa förtroende. Arbetet ställer vidare krav på självständighet, flexibilitet och att du som person är mål och resultatinriktad med också att du tar ansvar för att vi tillsammans når verksamhetens mål. Vi tror även att du med din positiva inställning är med och bidrar till ett härligt arbetsklimat. Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet för dessa tjänster.

Anställningsinformation
Löpande intervjuer kommer ske under annonseringstiden.
En tillsvidareanställning med start 1 juni.
En vikariatsanställning mellan perioden 1 juni 2021 till 31 augusti 2022.

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons!


Trollhättan är en stark och attraktiv kommun som ska bli större. I dag har vi passerat 59 000 invånare och vi har siktet inställt på att växa till 70 000 trollhättebor. Inom Trollhättans Stad arbetar vi med att skapa förutsättningar för detta. Vi är över 5 000 medarbetare och våra 350 olika yrken bidrar på olika sätt med att ge service och underlätta en bra vardag för våra invånare - nu och i framtiden. Vi ser mångfald som en styrka som berikar vår verksamhet och välkomnar sökande med olika bakgrund.


Trollhättans Stad tillämpar rökfri arbetstid.

Kontaktpersoner på detta företaget

Eva Dahl
+46 070-5597289
Martin Engman
0520-49 60 56, 070-202 54 49
Inger Thonander
0520-496510, 0703598447
Kerstin Olofsson

Djeno Mahic

Tina Tenggren
+46 0701642460
Thomas Johansson

Henrik Stålheim
0520-497491, 0706-888191
Bernt Ljungquist
0520-49 79 30, 070-205 15 27
Johansson Britt-Inger

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Trollhättans Stad
  • 2 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 4 mars 2021
  • Ansök senast: 11 april 2021

Besöksadress

Gärdhemsvägen 9
Trollhättan

Postadress

.
Trollhättan, .

Liknande jobb


Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

22 november 2024

Handläggare till Myndighetsfunktionen för Äldre

Handläggare till Myndighetsfunktionen för Äldre

21 november 2024

Biståndshandläggare SoL

Biståndshandläggare SoL

21 november 2024