Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

Arbetsbeskrivning

Lindesbergs kommun växer. Vi söker kunniga och engagerade medarbetare som vill vara med och utveckla Lindesberg till att bli bättre. 1 800 medarbetare arbetar med olika uppdrag på 140 arbetsplatser i vår kommun. Samverkan är ett honnörsord och vi vill stärka det i varje del av vår organisation. Välkommen att utvecklas vidare i vackra Lindesbergs kommun.

På myndighetsenheten som tillhör socialförvaltningen, arbetar åtta biståndshandläggare, tre handläggare inom LSS och fem handläggare inom SoL. Nu ska en av våra handläggare gå på föräldraledighet och därför söker vi en person som kan börja till sommaren och har möjlighet att fortsätta fram till nyår. Möjlighet till förlängning utöver detta kan bli aktuellt.

ARBETSUPPGIFTER
Tycker du om att arbeta med människor, har ansvarskänsla samt har den enskildes individuella behov i fokus kan detta vara ett uppdrag för dig. Vi erbjuder dig ett omväxlande och meningsfullt arbete med möjlighet att göra skillnad. Du kommer att arbeta i ett team tillsammans med enhetschef, biståndshandläggare, ekonomiassistent och avgiftshandläggare. Myndighetsenheten ansvarar för handläggningen av Socialtjänstlagen (SoL), Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och socialpsykiatri (SoL). Som biståndshandläggare ansvarar du för att utreda, bedöma, fatta beslut och följa upp beslutade insatser. Arbetet innebär att du kommer att ha många kontakter med både interna och externa utförare, andra vårdgivare, myndigheter och andra förvaltningar inom Lindesbergs kommun. Du arbetar självständigt i en grupp med kunniga och kompetenta handläggare.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen, examen från högskolans sociala omsorgslinje eller annan likvärdig utbildning. Du som söker ska ha lätt för att kommunicera i tal och skrift, vara flexibel samt ha god samarbetsförmåga då arbetet innebär att ha kontakt med många olika människor och att samverka med så väl externa samarbetspartner inom hälso- och sjukvården, som interna samarbetspartner inom hemtjänst, äldreboende och övrig socialtjänst.

Det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning inom äldreomsorgen samt kunskap inom dokumentationsprogrammet Viva. Vi söker dig med goda kunskaper i gällande lagstiftning. Då dokumentation och utredning är en viktig del i ditt arbete behöver du också goda kunskaper i svenska, både i tal och i skrift samt analytisk förmåga. Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och är uthållig i ditt arbetssätt, vidare är du serviceinriktad, självgående, flexibel, ansvarstagande och noggrann.

B-körkort.

ÖVRIGT
Fackliga företrädare nås via kommunens växel, tfn 0581-810 00. Vi tar endast emot ansökningar via Offentliga jobb. Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemannings-/rekryteringsföretag.

Lindesberg kännetecknas av en positiv och stark framtidstro. Vi investerar för framtiden och vill växa. Vi söker engagerade medarbetare som vill vara med och utveckla Lindesberg. Samverkan är ett honnörsord och vi vill stärka det i varje del av vår organisation. Idag arbetar ca 1 800 medarbetare med olika uppdrag för att ge invånarna god service med hög kvalitet. Välkommen att utvecklas vidare med oss!

Sammanfattning

Liknande jobb


29 november 2024

Socialsekreterare vikariat

Socialsekreterare vikariat

27 november 2024

Biståndshandläggare LSS och Socialpsykiatrin

Biståndshandläggare LSS och Socialpsykiatrin

26 november 2024

25 november 2024