OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.
Tillsammans med fokus på medborgarens behov!
På myndighetsenheten arbetar handläggare som har ansvar för beslut enligt SoL (Socialtjänstlagen), LSS (Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade) och bostadsanpassning (Lagen om Bostadsanpassning) samt en boendeprioriterare som ansvarar för anvisning av boende och korttider enligt SoL. Myndighetsenheten ansvarar även för det förebyggande arbetet, frivilligverksamhet och kultur i vården.
Vi annonserar ut två tjänster varav en tillsvidare tjänst och ett vikariat, under ordinarie handläggares föräldraledighet, som biståndshandläggare för SoL ska nu tillsättas. Det kan vara så att rekryteringen kan innebära att andra vikariat uppstår.
Vi ser fram emot din ansökan!
ARBETSUPPGIFTER
Som biståndshandläggare har du självständigt ansvar för handläggning, uppföljning och utvärdering av insatser enligt SoL inom omsorgsförvaltningen. Du samarbetar med flera team och är underställd enhetschefen som du kommer att ha närhet till. Dina arbetsuppgifter innebär att utreda enskild människas rätt till stöd och hjälp utifrån sina behov och förutsättningar. Huvudsakligen innebär det att utreda, besluta och följa upp insatser enligt SoL.
Dokumentation sker i Life Care. Som biståndshandläggare förväntas du bidra till att verksamheten håller en hög kvalitet med nöjda kunder. Du bidrar till ett gott arbetsklimat och teamkänsla utifrån ledorden: trygghet, självständighet och delaktighet. Vi vill att medarbetarna får ansvar och ges möjligheter att anta utmaningar. Som biståndshandläggare är du delaktig i utvecklingsarbete genom arbetsgrupper samt ansvars- och specialistområden. I arbetsgruppen finns en blandning av stor erfarenhet och ny kompetens med en vilja att stötta och hjälpa sina kollegor.
KVALIFIKATIONER
Du som söker har examen från socionomprogrammet, sociala omsorgsprogrammet eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi vill att du har goda kunskaper i gällande lagstiftning för arbetsområdet. Har du erfarenhet av handläggning enligt SoL och/eller LSS är det meriterande.
Då kommunikation och dokumentation ingår i ditt arbete har du goda kunskaper i svenska i tal och skrift. Givetvis har du god datorvana och det är en fördel om du tidigare har arbetat i Life Cares handläggarportal och Procapita.
Som person är du självständig, utvecklingsinriktad med förmåga att ta ansvar. Du har lätt för att samarbeta och kommunicera i tal o skrift. Du ska även ha beslutsförmåga samt förmåga att omsätta mål och visioner till praktisk handling.
ÖVRIGT
Omsorgsförvaltningens verksamhet riktar sig till äldre och personer som har behov av funktionsstöd samt till personer med behov av hemsjukvård. Verksamheten är funktionsindelad i fyra verksamhetsområden: stöd i ordinärt boende, stöd i vård- och omsorgsboende, hälso- och sjukvård samt funktionsstöd. I förvaltningen finns också kost- och restaurangenheten, myndighetsenheten, riksgymnasiet och hjälpmedelscentrum i Östra Skåne.
I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.
Har du skyddade personuppgifter ska du inte ansöka via vår ansökningsknapp, utan kontakta HR-rekrytering via växeln 044-13 50 00 för en säker ansökningsprocess.
Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.