OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Rättvik – där tradition möter framtid!
Här finns de mest attraktiva boendemiljöerna med hög livskvalitet, trygghet och service för våra invånare och besökare; mycket tack vare vårt gedigna hållbarhetsarbete.
Socialförvaltningen ansvarar för omsorg om äldre och personer med funktionsnedsättning samt stöd, rådgivning och andra insatser till barn, ungdomar och vuxna.
Socialförvaltningen är en arbetsplats med engagerade chefer och medarbetare med god stämning och sammanhållning.
Vi är måna om att våra medarbetare ska trivas. Biståndsenheten behöver nu en vikarie med anledning av ordinarie handläggares föräldraledighet.
Beskrivning
Biståndsenheten ansvarar för att utreda, bedöma, besluta och följa upp insatser till äldre och till barn, ungdomar och vuxna med fysiska eller psykiska funktionsnedsättningar. Enheten leds av en verksamhetsnära chef och du kommer att ges regelbunden handledning och stöd tillsammans med teamet. Biståndsenheten arbetar med att säkerställa rättssäkerheten och delaktigheten. Avdelningen består av ett handläggarteam på 9 medarbetare tillsammans med avgiftshandläggare och socialförvaltningens nämndadministration.
Arbetsuppgifter
Din uppgift som handläggare blir att utreda, bedöma och fatta beslut om insatser samt följa upp och ompröva beviljade insatser utifrån gällande lagrum. Arbetet innebär en nära dialog med de personer som söker insatser samt deras anhöriga. Därtill att samverka med andra aktörer såväl inom förvaltningen som med externa aktörer såsom slutenvård och öppenvård, skola och andra myndigheter.
Kvalifikationer
Arbetet kräver högskoleutbildning i form av socionomexamen eller annan högskoleutbildning som bedöms som likvärdig. Särskild vikt läggs vid personliga egenskaper, men det är viktigt att du har kunskap av utredning, dokumentation och beslutsfattande enligt gällande lagstiftningar. Tjänsten kräver god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift, liksom förmåga att skapa goda kontakter med såväl kunder som med samverkanspartners.
Att arbeta som Biståndshandläggare är ett varierat och utvecklande arbete som ger stor möjlighet till flexibilitet. Det är viktigt att du är självständig och beredd på ett omväxlande och utmanande arbete som kräver förmåga till omprioritering utifrån de arbetsuppgifter som inkommer. Du är självgående och har förmåga att anpassa dig till nya arbetsmiljöer. Du behöver ha intresse för administration, dokumentation samt ha datorvana. Som person är du analytisk och lyhörd, positiv och lösningsorienterad. Du har en god samarbetsförmåga, är strukturerad och bidrar aktivt för att skapa arbetsglädje och trivsel i arbetslaget.
Om arbetsgivaren:
I Rättviks kommun skapar vi förutsättningar för utvecklande arbetsplatser med trygga ledare och medarbetare.
Vi värnar om varandras arbetsmiljö och vill att alla medarbetare ska trivas och utvecklas hos oss.
För oss är det viktigt att alla går till jobbet med en positiv känsla och känner arbetsglädje.
Vi skapar livskvalitet och gör skillnad för människor varje dag, vi har Sveriges Viktigaste Jobb!