OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till kommunen som är tillräckligt stor för att driva utveckling och tillräckligt liten för att du ska kunna påverka mer än den egna arbetsplatsen. Tillsammans skapar vi Alingsås!
På vård- och omsorgsförvaltningen är vi idag cirka 1400 medarbetare som med vår samlade kunskap och yrkesvana ger alingsåsarna omsorg och sjukvård i hemmet eller på våra boenden. Vi möter våra vårdtagare, brukare, anhöriga och kollegor med öppenhet, engagemang och respekt och tillsammans arbetar vi för att skapa en god arbetsplats för alla.
Enheten för bistånd, bostadsanpassning och färdtjänst ingår som en av två enheter i Vård och omsorgsförvaltningens myndighetsavdelning. Inom avdelningen finns också enheten för LSS. Enhetens kontor ligger på Östra Vattugränd i centrala Alingsås. Här finns idag 13 medarbetare varav 10 handlägger behov enligt socialtjänstlagen, två handlägger rätten till bostadsanpassningsbidrag och en handlägger rätten till färdtjänst. Därutöver finns en metodhandledare och enheten leds av en enhetschef. Hos oss kommer du till en trivsam arbetsplats där vi värnar om en bra arbetsmiljö, stöttar varandra och arbetar för en god gemenskap.
ARBETSUPPGIFTER
Vill du ha en viktig roll där du medverkar till ett bra liv för våra invånare? Har du ansvarskänsla och omsorgstagarens individuella behov i fokus? Då har du chansen då vi utökar nu vår enhet med två biståndshandläggare.
Som biståndshandläggare bedömer du behov av bistånd enligt Socialtjänstlagen för personer i alla åldrar. I samverkan med den enskilde/enskilda tar du emot ansökan, utreder, bedömer, beslutar om och följer upp insatser utifrån aktuell lagstiftning. Arbetet innebär samverkan med utförare, sjukvård samt andra angränsande verksamhetsområden. Rollen innebär både självständigt arbete och arbete i team och ställer krav på helhetssyn med brukaren i fokus.
Här utmanas och utvecklas du tillsammans med glada, engagerade och kompetenta kollegor. Du ett nära stöd av vår metodhandledare och vi erbjuder dig en strukturerad introduktion för att du ska bli trygg i din yrkesroll.
Känns det här som ett uppdrag för dig? Välkommen med din ansökan redan idag!
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen ,social omsorgsexamen eller annan likvärdig utbildning. Du har goda kunskaper om gällande lagstiftning inom området och erfarenhet inom myndighetsutövning.
Vi ser gärna att du är en person som:
-Uppskattar struktur och planering och att du kan hantera krav från omgivningen utan att tappa fokus på uppdraget.
-Har god samarbetsförmåga men kan även arbeta självständigt.
-Gärna delar med dig av dina kunskaper och erfarenheter och samtidigt är öppen för att lära dig av andra.
-Är kommunikativ med god analytisk förmåga och har en vilja att delta i den spännande utveckling av verksamheten som pågår.
-Har erfarenhet av myndighetsutövning och av att arbeta med vår målgrupp.
Du behöver ha grundläggande datorkunskaper och det är en fördel om du har erfarenhet av Magna Cura och SAMSA.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. B-körkort är ett krav för tjänsten.
ÖVRIGT
Vi har endast möjlighet att ta emot ansökningar via Visma Recruit.
Vi har gjort våra val av annonskanaler och vill ej ha kontakt med försäljare eller rekryterings- och bemanningsföretag.