Biståndshandläggare

Arbetsbeskrivning

Det här är vi
Mellerud och Bengtsfors kommuner tänker nytt för att lösa framtidens kompetensförsörjning och säkra socialtjänstens utvecklingsarbete! Från och med hösten 2021 har kommunerna en gemensam styrning och ledning av det sociala området. Verksamheten leds av en gemensam socialchef och delas in i fem områden; Individ och familjeomsorg, Vård och omsorg boende, Vård och omsorg, Stöd och service (LSS och socialpsykiatri) samt Stab och administration. Genom samarbetet skapas möjligheter att dela både chefstjänster och specialistkompetenser på ett sätt som blir fördelaktigt för båda kommunerna. Det finns en stor nytta med samarbetet då många frågor kopplade till kvalitetsutveckling och kvalitetsledningssystem är likartade i kommunerna, särskilt på en övergripande nivå. Vi arbetar enligt devisen ”Vi är i framkant och har en unik samverkan där individen alltid är i centrum”.
Individ- och familjeomsorgen i Bengtsfors kommun består från årsskiftet av fyra enheter; Myndighetsenheten som omfattar handläggning av barn- och unga samt vuxen missbruk och socialpsykiatri, Öppenvårdsenheten, Biståndsenheten samt Arbetsmarknad och integrationsenheten.
Inom IFO i Bengtsfors kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?
Ditt jobb är viktigt
Som biståndshandläggare handlägger du ansökningar om vård- och omsorgsinsatser utifrån gällande lagstiftning socialtjänstlagen. Du gör utredningar och beviljar olika typer av biståndsinsatser riktade gentemot våra äldre kommuninvånare. Insatserna innebär ibland små och ibland stora förändringar för våra brukare. Vi strävar efter att tillgodose den enskildes behov utifrån ett salutogent perspektiv, vilket innebär att vi utgår från de resurser och förmågor som den enskilde har och inte tvärtom. Förutom kontakter med enskilda personer och anhöriga har du ett stort kontaktnät inom kommunen och med andra vårdgivare.
Det här är du
Tycker du om att arbeta självständigt och vill vara med och utveckla verksamheten? Det är bra, för vi söker en person som är ansvarsfull, noggrann och kunnig i sin yrkesroll. Du ska också ha ett gott bemötande och vara empatisk mot våra brukare samt arbeta rättssäkert med fokus på den enskilde. Du tycker om möten med människor och har ett intresse av att samarbeta för att få till den bästa helhetslösningen för våra vårdtagare. Du är bra på att planera och organisera ditt arbete. Vi ser gärna att du har vana vid att använda datorer och i synnerhet dokumentationssystemet Procapita. Det är även meriterande med utbildning eller kunskap inom IBIC. Det är viktigt att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Välkommen med din ansökan!
Kompetenskrav
• Socionomexamen, social omsorgsexamen eller annan högskoleutbildning som bedöms likvärdig.
• Meriterande är att ha dokumenterad erfarenhet av handläggning inom det sociala området.
Vi gillar olika!
Våra medarbetares varierande erfarenheter, kompetenser och perspektiv ger oss möjlighet att utvecklas. Vi eftersträvar jämn könsfördelning och personer med olika etnisk och kulturell bakgrund på våra arbetsplatser och välkomnar en mångfald av sökande.
Anställningsvillkor
Anställningsvillkor: Tillsvidare
Sysselsättningsgrad: 100 procent
Tillträde: Snarast
Lön: Individuell lönesättning tillämpas. Ange löneanspråk i ansökan
Anställning kommer att ske under förutsättning att erforderliga beslut fattas.
OBS! Före erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas.
Om ansökan
Observera att vi inte tar emot ansökningar via e-post eller brev. Vi tillämpar löpande urval.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Offentlig handling
Observera att vi som kommun omfattas av offentlighetsprincipen. Det innebär att ansökningshandlingar är offentliga och lämnas ut vid begäran.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Sandra Jillnevik
0531-527530
Enhetschef Pernilla Wall
0531-526580
Ekonomichef Peter Johansson
0531-526031
Förskolechef Lena Åhgren
0531-526280
Rektor Mattias Johannesson
0531-526260
tf rektor Annika Saltberg
0531-526922
Städ och kostchef Susanne Persson
0531-526130
Rektor Heli Kittilä
0531-526479
Utbildningschef Carl-Göran Strutz
0531-526205
Utbildningschef Carl-Göran Strutz
0531-526205

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Bengtsfors Kommun BENGTSFORS
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 25 november 2021
  • Ansök senast: 20 december 2021

Besöksadress

Majbergsvägen
None

Postadress

Box 14
BENGTSFORS, 66621

Liknande jobb


Biståndshandläggare

20 december 2024

Anhörigkonsulent

Anhörigkonsulent

20 december 2024

Biståndshandläggare, Östhammar

Biståndshandläggare, Östhammar

19 december 2024

Biståndshandläggare Myndighet ÄO/OF

Biståndshandläggare Myndighet ÄO/OF

19 december 2024