OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vård- och äldreförvaltningen arbetar mot målet att både yngre och äldre invånare som är i behov av vård- och omsorg, hälso- och sjukvård samt förebyggande hälsoinsatser ska ha ett gott liv var dag. Inom förvaltningen arbetar drygt 2 500 medarbetare.
Myndighetsverksamheten ansvarar för biståndshandläggning enligt Socialtjänstlagen för personer från 18 år (ej LSS och socialpsykiatri) och uppåt. Verksamheten ansvarar även för bedömning av hälso- och sjukvård för personer som vistas på sjukhus eller efter begäran från primärvården samt för boendeplanering, avgiftshandläggning och bostadsanpassning för hela Borås Stad. Myndighet består av cirka 80 medarbetare varav cirka hälften är biståndshandläggare som arbetar i team utifrån geografiska områden.
Vill du bli en viktig del av vår verksamhet och utvecklas tillsammans med oss? Nu söker vi flera nya kollegor som vill göra skillnad för dem som vi är till för!
Vi erbjuder dig en trygg anställning med omväxlande arbete i en god arbetsmiljö. För oss är arbetsglädje, engagemang och respekt viktigt. Tillsammans utvecklar vi verksamheten och oss själva. Alla nyanställda medarbetare får en individuellt anpassad introduktion för att komma in i arbetet på bästa sätt. Genom introduktionen och i det fortsatta lärandet får du stöd och hjälp av enhetschef, metodhandledare och kollegor.
Vi har kontor i nyrenoverade lokaler på Ramnåsgatan 1, som ligger strax intill Centralstationen och Resecentrum med vackra Ramnaparken runt knuten.
Som biståndshandläggare är det viktigt att arbeta utifrån en helhetssyn med individen i fokus. Arbetet innebär att självständigt strukturera, utreda, bedöma och fatta/ompröva beslut om insatser enligt Socialtjänstlagen. I det dagliga arbetet innebär det enskilda möten, arbete med omställning till nära vård och samverkan med övrig personal, anhöriga och externa myndigheter samt dokumentation. Vi utreder enligt modellen IBiC, Individens Behov i Centrum. Du arbetar i nära samarbete med kollegor och andra professioner och verksamheter men driver mycket av ditt arbete självständigt.
Du som söker har en högskoleutbildning från socionomprogrammet eller sociala omsorgsprogrammet, inklusive kurs i socialrätt. Tidigare erfarenhet av myndighetsutövning är meriterande. För att lyckas i rollen behöver du ha ett professionellt förhållningssätt vilket innebär att du har ett gott bemötande och en god kommunikativ förmåga både språkligt och skriftligt. Du är en relationsskapande person som värderar samarbete med andra för att nå resultat. Du förstår vikten av att ha en flexibel hållning och ha förmåga att anpassa dig utifrån både individer och situationer. B-körkort är ett krav för tjänsten.
Vi ser mångfald bland våra anställda som en framgångsfaktor och välkommnar sökande med olika bakgrund. För att underlätta för våra medarbetare att kombinera arbete och privatliv tillämpas flextid när arbetet tillåter. Som medarbetare i Borås Stad har du tillgång till friskvårdsförmåner. Utöver friskvårdsbidraget får du exempelvis möjlighet att delta i vår prisbelönta personalklubb Merkrafts aktiviteter, gratis inträde till badanläggningar och rabatterat pris på gym.
Vi arbetar med löpande urval och kallar kontinuerligt sökande till intervju.