Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

Arbetsbeskrivning

Om arbetsplatsen
Välkommen till oss på Biståndsenheten!

Hos oss arbetar två 1:e socialsekreterare, nio biståndshandläggare inriktade mot äldreomsorg, sex handläggare LSS/socialpsykiatri samt avgiftshandläggare, färdtjänsthandläggare, platskordinator och boendesamordnare.

Vi värdesätter att ha nära till varandra och lär och utvecklas dagligen i våra uppdrag.

Biståndsenheten säkerställer en rättssäker utredningsprocess av hög kvalité, och arbetar mot målet att rätt insats ska gå till rätt person i rätt tid. Socialförvaltningens värdegrund är en viktig utgångspunkt i vårt arbete: "Hos oss ska du känna trygghet och tillit genom att vi har kompetens och engagemang, för oss är relationen viktig."



Arbetsuppgifter
Som biståndshandläggare ansvarar du tillsammans med nio erfarna kollegor för att utreda, fatta beslut och följa upp insatser enligt Socialtjänstlagen (SoL), i huvudsak för målgruppen äldre. Ärendefördelning sker utifrån ett geografiskt område där du som handläggare samarbetar nära hemtjänst, arbetsterapeut, fysioterapeut och sjuksköterska i samordningsteam, men kan också innefatta arbete mot flera områden för att tillsammans lösa det samlade inflödet av anmälningar, ansökningar och arbete i SAMSA för att säkerställa en trygg och säker utskrivning från sluten hälso- och sjukvård.

Hos oss erbjuds du regelbunden ärendehandledning och metodstöd av 1:e socialsekreterare, kompetensutveckling, närhet till kompetenta och engagerade kollegor och en organisation som värdesätter samverkan och där det aldrig är långt till varandra. Under våren planerar vi för att sjösätta projekt förtroendetid, som innebär att en del av arbetstiden tydligt avsätts för kompetensutveckling och reflektion utifrån individuell kompetensplan.



Kvalifikationer
Vi söker dig som är socionom eller med likvärdig högskoleutbildning innefattande socialrätt.

Det är meriterande om du har erfarenhet som biståndshandläggare inom äldreomsorgen samt vana att utreda enligt Individens behov i centrum (IBIC) samt från arbete i Samsa.

Som biståndshandläggare krävs mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift och vana att föra social dokumentation. Du är positiv och engagerad, värdesätter samverkan och har ett bemötande som imponerar! Vi ser personlig mognad, självständighet, flexibilitet, noggrannhet och förmåga att skapa goda möten som viktiga egenskaper och förmågor.

B-körkort är ett krav.

Övrigt

Vänersborgs kommun - attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet


Olika är normen! Hos oss är mångfald positivt, alla är vi olika och det är en tillgång. Vi arbetar även aktivt med att skapa ett hållbart arbetsliv och därför har vi rökfri arbetstid på alla våra arbetsplatser.


Kommunen nyttjar vår tids möjligheter att ge nya medarbetare en introduktion direkt vid start! Är du nyfiken på att prova introduktionen redan nu och få veta mer om hur vi arbetar i Vänersborgs kommun? http://introduktion.vanersborg.se/ genom att välja avsnitt och skriv in ditt namn för att få ett diplom efter genomförd introduktion. Ditt namn registreras ingenstans.


Är du nyfiken på att veta mer om oss som arbetsgivare och vilka förmåner vi erbjuder - surfa in på vår sida https://www.vanersborg.se/jobb.

Kontaktuppgifter till din fackliga organisation hittar du https://www.vanersborg.se/naringsliv-och-arbete/arbetsmarknad/lediga-jobb-i-vanersborgs-kommun/fackliga-organisationer.html

Kommunen har gjort aktiva val i denna rekrytering och vill därför inte bli kontaktade med erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp/kompetensförmedling.

Sammanfattning

Liknande jobb


15 november 2024

12 november 2024

Biståndshandläggare team SOL

Biståndshandläggare team SOL

11 november 2024