Biståndshandläggare

Arbetsbeskrivning

Härjedalens kommun är en av Sveriges största till ytan och
vi servar våra invånare och besökare från våra fyra kontor med huvudkontoret i
Sveg. Härjedalens kommun är en samisk förvaltningskommun, vi ser det därför som meriterande om de sökande har goda kunskaper i det samiska språket, kulturen och traditionerna.  Härjedalens kommun erbjuder sina anställda förmåner och ersättningar i
samband med högskolestudier, 
friskvårdstimme och friskvårdsbidrag. Härjedalens kommun arbetar med
värdegrunden att finnas till för de som bor, verkar i eller besöker kommunen på
ett professionellt och respektfullt sätt genom att ständigt utveckla och
förbättra verksamheten och servicen.

 

 



Vi söker två engagerade handläggare till vår duktiga arbetsgrupp!

Som biståndshandläggare kommer du arbeta med att utreda, fatta beslut och följa upp beslut enligt socialtjänstlagen. Du arbetar för att ge trygg omsorg med individen i centrum.

Socialförvaltningen i Härjedalen är en avdelning för myndighetsutövning och öppenvård. Bistånds- och LSS-enheten är en av de tre enheterna på avdelningen där vi handlägger ärenden för äldre och personer med funktionsnedsättning. På enheten arbetar LSS- och biståndshandläggare, avgiftshandläggare och boendesamordnare.

Vår enhet har ambitionen att ständigt vidareutvecklas och förbättras. Som handläggare hos oss får du möjlighet att bidra i utvecklingsarbetet där varje medarbetares unika kompetens tas tillvara. Du kommer till en grupp med hög kompetens och lång erfarenhet där det råder god stämning och gemenskap och där samverkan ses som en nyckel till att nå goda resultat.

Vi tror att vi kommer att bli ännu bättre med dig i vårt team och ser fram emot din ansökan! Ansök gärna så snart som möjligt, intervjuer kan komma att hållas löpande under ansökningstiden.

Arbetsuppgifter
Som biståndshandläggare arbetar du huvudsakligen med att utreda och fatta beslut om behov insatser. Arbetet innebär att du tar emot och utreder ansökningar om hemtjänst, korttidsvistelse, särskilt boende, mm. Du fattar beslut enligt socialtjänstlagen och lämnar uppdrag till utförarna i kommunen.  Vi dokumenterar i dokumentationsprogrammet Treserva och implementerar IBIC (individens behov i centrum), varför vi gärna ser att du har kunskap om IBIC. Vi använder LINK i samarbete med Regionens sjukvård.

I arbetet kan akuta situationer uppstå och du behöver därför ha en god förmåga till att prioritera bland arbetsuppgifter. Det ingår en tät samverkan både med interna och externa parter och du behöver därför ha god förmåga till samarbete. En stor del av arbetsuppgifterna är att kommunicera och dokumentera och du behöver därför ha goda kunskaper i att uttrycka dig väl i tal och skrift. Du behöver ha goda kunskaper, både praktiska och teoretiska, inom gällande lagstiftning och myndighetsutövning för att handläggningen ska bli rättssäker.

Härjedalens kommun är stor till ytan och du behöver kunna resa i tjänsten på dagtid.

Om du trivs med omväxlande, intressanta och stimulerande arbetsuppgifter som ställer krav på förmågan att kombinera kunskap med förståelse för helheten, då är detta tjänsten för dig!

   

Kvalifikationer
Krav: 

.Socionomexamen eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren anser vara likvärdig
.Erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstlagen.
.Förmåga att skapa och vårda goda relationer, kommunicera och samarbeta med andra
.Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet
.B-körkort är ett krav.
 

Meriterande:

.Erfarenhet av IT-stödet Treserva
.Erfarenhet av att utreda enligt IBIC (Individens behov i centrum)
.Härjedalens kommun hör till samiskt förvaltningsområde. Om du utöver våra övriga kompetenskrav även talar samiska, kan det vara en merit.
 

Personliga egenskaper
Vi söker dig som har intresse av att arbeta med människor i situationer där livet förändras och där du blir en länk till att personen får rätt hjälp. Du har ett professionellt förhållningssätt och möter alla med respekt. Du är självständig och kan planera och strukturera din arbetsvardag samtidigt som du är flexibel och kan samarbeta med många olika personer för att lösa problem som uppkommer. Du har ett positivt förhållningssätt och vill bidra till god arbetsmiljö och utveckling av verksamheten.

Vi erbjuder
.Ett intressant och omväxlande arbete
.Delaktighet i verksamhetens utveckling
.Flextid
.Friskvård på arbetstid
.Friskvårdspeng
.Handledning
.Reflektionstid

Kontaktinformation
Anneli Halvardsson , Enhetschef Bistånd , 068016344, anneli.halvardsson@herjedalen.se

Catarina Månsson, Ombud Vision, 0680-16352 0680-16100, catarina.mansson@herjedalen.se

Anna Andersson, Ombud SSR, 0680-16254, anna.andersson@herjedalen.se

Arbetsplats
Medborgarhuset

84280 SVEG

Kontaktpersoner på detta företaget

Bengt Hjort

Ronnie Lidberg

Rickard Mattsson
068016238
Carina Nilsson
0680-164 60
Elving Forsström

Sören Gustafsson
0680-162 33
Barbro Nässelqvist

Camilla Mild
0680-16296
LF Elving Forsström

LR Sören Gustafsson
0680-162 33

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Härjedalens kommun
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 februari 2022
  • Ansök senast: 24 februari 2022

Besöksadress

Ringvägen 2, 84233 Sveg
None

Postadress

Medborgarhuset
Sveg, 84280

Liknande jobb


28 oktober 2024

Biståndshandläggare SoL

Biståndshandläggare SoL

28 oktober 2024