OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Gnesta kommun är en aktiv och förändringsbenägen kommun i Storstockholmsregionen. Vi har goda kommunikationer till Stockholm, Nyköping och Skavsta flygplats. Vårt nära samarbete med näringsliv och föreningsliv gör Gnesta till en lättillgänglig och personlig tillväxtkommun med stor framtidstro. En kommun där människor växer och är kreativa.
Gnesta ligger i Sörmland en dryg halvtimme med tåg från Stockholm central. Vi är drygt 11 000 invånare och har ca 850 medarbetare som arbetar engagerat med att ge våra medborgare och besökare bästa möjliga service och kvalitet. Du är varmt välkommen att bli en av oss.
Administration och bistånd är en av tre verksamhetsgrenar inom socialförvaltningen och ansvarar bland annat för myndighetsutövning, systemförvaltning, administration, utredning, utveckling, uppföljning och MAS. I verksamheten ingår också ytterligare funktioner så som anhörigkonsulent, frivilligsamordnare, aktivitetssamordnare, samt samordnare för folkhälsa och våld i nära relationer.
Enheten för myndighetsutövning vuxen består av enhetschef, biståndshandläggare för äldre och för personer med funktionsnedsättning LSS, socialpsykiatri, samt ekonomiskt bistånd. Enheten består även av boendesamordnare, avgiftshandläggare, handläggare för färdtjänst- och riksfärdtjänst samt bostadsanpassningsbidragshandläggare.
ARBETSUPPGIFTER
Gnesta kommun söker en biståndshandläggare med inriktning för äldreomsorg.
I din roll som biståndshandläggare gör du kvalificerade utredningar, fattar beslut och följer upp insatser enligt gällande lagstiftning. Hos oss får du möjlighet att bidra i vårt utvecklingsarbete i ett tvärprofessionellt team. Vi arbetar med socialtjänst i ett helhetsperspektiv och ser gärna att du stimuleras av att vara med för att tillsammans säkra och förbättra vår verksamhet.
Det är viktigt att du har förmåga att sätta individen i fokus, även när det är många inblandade kring den enskilde. Du dokumenterar främst i vårt verksamhetssystem Treserva samt i regionens informationssystem Prator vid planering för hemgång från sjukhus och vid upprättande av SIP (samordnad individuell plan).
Du arbetar nära dina kollegor och har god tillgång till arbetsledning och stöd. Teamet för myndighetsutövning har möte för avstämning på måndagarna och enhetsmöte för ärendedragning på tisdagarna, samt APT en gång per månad. Du kommer arbeta självständigt med utredning och dokumentation, samt i flertalet beslut. Vi tillämpar sex månaders tjänstgöring före du får full delegation utifrån rollen som biståndshandläggare.
Vi värdesätter samverkan och högt i tak på vår arbetsplats och vi är måna om vår gemensamma arbetsmiljö.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med socionomexamen eller likvärdig slutförd högskoleutbildning, samt med erfarenhet av att arbeta som biståndshandläggare. En bakgrund inom vård- och omsorg är meriterande. Vi vill att du har god kunskap om lagstiftning och gällande regler för verksamhetsområdet. Du ska ha goda kunskaper i svenska språket; både med att förstå och att kunna uttrycka dig väl i tal och skrift, samt ha god datorvana. Erfarenhet av datasystemen Treserva, PhoniroCare och Prator är meriterande. Du ska ha B-körkort. Kommunen har stor yta med landsbygd och att köra tjänstebil ingår i tjänsten.
Det är viktigt att du är självgående och tar ansvar för dina arbetsuppgifter. Att du kan strukturera ditt ansvarsområde samtidigt som du ska kunna samverka med kolleger, närstående och andra professioner. Du behöver vara empatisk och ha en förståelse för olika huvudmäns uppdrag och snabbt kunna sätta dig in i olika situationer med fokus på den enskilde.
Du ska vara tydlig i din kommunikation, kunna säkerställa att budskap når fram och kunna prata om olika förväntningar med berörda parter. Som person behöver du vara trygg, stabil och stresstålig, då det stundtals kan vara ett högt tempo. Vi värderar även lojalitet högt, då det är viktigt att följa de beslut och mål som verksamheten har. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och värderar livs- och yrkeserfarenhet högt.
ÖVRIGT
Kontakter från annonserings- och rekryteringsföretag undanbedes.
Kontaktpersoner på detta företaget
Ann-Christine Södergran
0158-275691
Verksamhetschef Ann-Christine Södergran
0158-275691
Arbetsterapeut Cecilia Nerman
Verksamhetschef Ann-Christine Södergran
0158-275691
Sjuksköterska Kristin Illerström
Enhetschef Hemtjänsten Teres Svensson
0158-275 331
Tf verksamhetschef Karl Löfgren (vecka 32)
0158-275 630
Verksamhetschef Maria Blomgren (vecka 33)
0158-275 668