Biståndshandläggare

Arbetsbeskrivning

Det här är vi
Inom individ- och familjeomsorgen arbetar vi nära våra brukare som oftast är personer som på något sätt är utsatta för motgångar eller svårigheter i livet. Vi har många kontakter med och ett stort ansvar mot invånarna i Bengtsfors kommun. Ramen för vår verksamhet styrs av lagstiftning, främst socialtjänstlagen, därutöver drivs vi av att tillgodose de individuella behov våra brukare har. Vi jobbar också utifrån en helhetssyn för att på bästa sätt hjälpa våra brukare. Det tycker vi är viktigt! Vår individ- och familjeomsorg är indelad i olika funktioner och samverkan sker med Melleruds kommun.
Biståndsenheten i Bengtsfors har tre handläggare som arbetar med handläggning, utredning och beslut enligt socialtjänstlagen (ej socialpsykiatri). Vi utökar nu vår personalgrupp för att bilda ett starkt lag, få en bra arbetssituation och kunna utöka kvalitén och rättssäkerheten. Samverkan sker med Melleruds kommun biståndsenhet och det finns en gemensam chef. Denna samverkan är under utveckling och i Mellerud finns ytterligare 6 handläggare (varav en förste). Vi har bestämt oss för att skapa ett bra arbetsklimat med ett lagom arbetstryck. Våra nyanställda får stöd från medhandläggare. Vi tror på introduktion i lugn och ro när man är ny. Som arbetsgivare ser vi positivt på vidareutbildning.
Ditt jobb är viktigt
Som biståndshandläggare tar du emot ansökningar om insatser enligt SoL. I arbetet utgår du från aktuell lagstiftning, kommunens vägledande bestämmelser samt Förvaltningslagen. Arbetet innebär att i mötet med den enskilde utreda, bedöma behov och fatta beslut om insatser samt bedriva ett aktivt uppföljningsarbete. I uppdraget ingår att säkerställa en likvärdig och rättssäker handläggning med fokus på individens behov, delaktighet och inflytande. Vi utgår från de resurser och förmågor som den enskilde har och inte tvärtom. Förutom kontakter med enskilda personer och anhöriga sker samverkan inom kommunen samt med andra vårdgivare, aktörer och myndigheter.
Det här är du
Tycker du om att arbeta självständigt och vill vara med och utveckla verksamheten? Det är bra, för vi söker en person som är ansvarsfull, noggrann och kunnig i sin yrkesroll. Du ska också ha ett gott bemötande och vara empatisk mot våra brukare samt arbeta rättssäkert med fokus på den enskilde.
Du tycker om möten med människor och har ett intresse av att samarbeta för att få till den bästa helhetslösningen för våra vårdtagare. Du är bra på att planera och organisera ditt arbete. Vi ser gärna att du har vana vid att använda datorer, och i synnerhet dokumentationssystemet Procapita/Lifecare. Det är även meriterande om du har arbetat med handläggning tidigare och om du har utbildning eller kunskap inom IBIC och SAMSA. Det är ett krav att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Det är viktigt att du trivs i gruppen och att du kan samarbeta med de andra handläggarna eftersom ni är ett litet team.
Välkommen med din ansökan!
Kompetenskrav
Socionomexamen, social omsorgsexamen eller annan utbildning som bedöms likvärdig



Vi gillar olika!
Våra medarbetares varierande erfarenheter, kompetenser och perspektiv ger oss möjlighet att utvecklas. Vi eftersträvar jämn könsfördelning och personer med olika etnisk och kulturell bakgrund på våra arbetsplatser och välkomnar en mångfald av sökande.
Anställningsvillkor
Anställningsvillkor: Tillsvidare
Sysselsättningsgrad: 100 procent
Tillträde: Snarast
Lön: Individuell lönesättning tillämpas
Anställning kommer att ske under förutsättning att erforderliga beslut fattas.
OBS! Före erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas.
Offentlig handling
Observera att vi som kommun omfattas av offentlighetsprincipen. Det innebär att ansökningshandlingar är offentliga och lämnas ut vid begäran.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Sandra Jillnevik
0531-527530
Enhetschef Pernilla Wall
0531-526580
Ekonomichef Peter Johansson
0531-526031
Förskolechef Lena Åhgren
0531-526280
Rektor Mattias Johannesson
0531-526260
tf rektor Annika Saltberg
0531-526922
Städ och kostchef Susanne Persson
0531-526130
Rektor Heli Kittilä
0531-526479
Utbildningschef Carl-Göran Strutz
0531-526205
Utbildningschef Carl-Göran Strutz
0531-526205

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Bengtsfors Kommun BENGTSFORS
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 18 mars 2022
  • Ansök senast: 13 april 2022

Besöksadress

Majbergsvägen
None

Postadress

Box 14
BENGTSFORS, 66621

Liknande jobb


Biståndshandläggare

20 december 2024

Anhörigkonsulent

Anhörigkonsulent

20 december 2024

Biståndshandläggare, Östhammar

Biståndshandläggare, Östhammar

19 december 2024

Biståndshandläggare Myndighet ÄO/OF

Biståndshandläggare Myndighet ÄO/OF

19 december 2024