Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

Arbetsbeskrivning

Södermöre kommundel ligger strax söder om Kalmar stad och är en genuin och vacker landsbygdsdel. Här finns rika natur- och kulturmiljöer med såväl lång kustremsa, skogsbygder och bördiga marker. Som Kalmars enda kommundel utgör Södermöre halva kommunen till ytan. Det finns en god offentlig service i form av förskolor och skolor, bibliotek, äldreboende, fritidsgård och hälsocentral.

Invånarantalet i Södermöre växer stadigt bland annat till följd av en ökad inflyttning från barnfamiljer. Idag har kommundelen ca 7 800 invånare. Genom bland annat satsningar på den offentliga servicen och aktivt arbetandes för fler tomter i attraktiva boendemiljöer vill Södermöre kommundelsnämnd växa ytterligare under de kommande åren.

Södermöre kommundelsnämnd ansvarar för delar av den kommunala verksamheten i södra delen av Kalmar kommun. Kommundelsnämnden ansvarar för pedagogisk omsorg, förskola, skolbarnsomsorg, grundskola, omsorg om äldre samt bibliotek och fritidsgård. Ca 390 anställda är verksamma inom kommundelsnämndens verksamheter.

ARBETSUPPGIFTER
Som biståndshandläggare ansvarar du för handläggning av ansökningar utifrån socialtjänstlagen när det gäller personer över 65 år samt personer över 18 år med lindrigare funktionsnedsättningar. Biståndshandläggarens uppdrag är att göra noggranna utredningar och prövningar av ansökningar utifrån socialtjänstlagen, samt fatta beslut utifrån lagstiftningens intentioner och Södermöre kommundelsnämnds riktlinjer. I tjänsten ingår boendesamordning.

Som biståndshandläggare har du ett viktigt och meningsfullt uppdrag där du gör skillnad för våra invånare. Vårt fokus är på individens inflytande och delaktighet.

Du är direkt underställd förvaltningschefen och jobbar i nära samarbete med biståndshandläggare och enhetschefer i förvaltningen.
Tjänsten är ett vikariat.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är socionom, studerar till socionom eller har annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Har du erfarenhet av myndighetshandläggning utifrån socialtjänstlagen och tidigare arbete med målgruppen så är det meriterande.

Det är önskvärt att du har erfarenhet av Individens behov i centrum (IBIC) och att arbeta i dokumentationssystemet Life Care och/eller Procapita.

Vi söker dig som har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, kan arbeta självständigt samt har god planerings- och organisationsförmåga. Arbetet ställer stora krav på din förmåga att skapa kontakter med enskilda omsorgstagare samt olika samarbetspartners, både internt och externt. Du har förmåga att möta människor samt skapa förtroende och trygghet inom organisationen och gentemot omsorgstagare.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Körkort är ett krav.

Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
För att alla ansökningar ska bli likvärdigt granskade vid urvalsprocessen måste du söka via länken i varje specifik tjänst. OBS: Skicka INTE din ansökan via E-post eller brev.

Vi undanber oss erbjudanden och försäljningssamtal om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänst.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kommundelschef Mattias Ask
0480-45 29 01
Rektor tillika förskolechef Claes Lindmark
0480-45 22 23
Lärarförbundet Malin Rönnqvist
0480-45 22 61
SACO Peter Andersson
0480-45 22 06
Kommunal Magnus Wijk
0480-45 22 03
Vision Eleonor Andersson
0480-45 29 51
Enhetschef Tina Astevall
0480-45 26 20
Kommunal Ing-Marie Karlsson
0480-45 22 96
Enhetschef Carina Alm
0480-45 25 92
Områdesassistent Anette Lundin
0480-45 25 68

Sammanfattning

Besöksadress

38896 Ljungbyholm
None

Postadress

Box 611
Ljungbyholm, 38896

Liknande jobb


Vill du arbeta som handläggare i en förvaltning i förändring?

Vill du arbeta som handläggare i en förvaltning i förändring?

25 november 2024

Vikarierande planarkitekt

Vikarierande planarkitekt

25 november 2024

25 november 2024

25 november 2024