Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

Arbetsbeskrivning

Biståndshandläggare enligt Socialtjänstlagen

Vård- och omsorgsförvaltningen ansvarar för kommunens äldre- och handikappomsorg samt hemsjukvård. Vård- och omsorgsförvaltningen har drygt 1 000 medarbetare. Den största gruppen medarbetare består av vårdpersonal som undersköterskor, personliga assistenter och sjuksköterskor. Men det finns också en mängd andra yrken inom vår verksamhet. Vi är alla nyckelpersoner och våra verksamheter präglas av medarbetare som är engagerade, ansvarstagande och kompetenta.

Vill du jobba i ett piggt och glatt team, där trivsel, samarbete och utveckling av yrkesområdet är prioritet. Bland annat arbetar vi nu med utvecklingen av IBIC. Du kommer ha många bollar i luften. I arbetet är du social, stödjande, motiverande, undersökande och fungerar ofta som spindeln i nätet.

Arbetsuppgifter

Handläggning i form av utredning och beslut enligt socialtjänstlagen och enligt lagen om stöd och service till funktionshindrade, LSS. I arbetet ingår hembesök, samordnad individuell planeringsmöten, inhämtande av uppgifter, uppföljningar, omprövningar, samverka och samarbeta med andra huvudmän och samordning av vårdinsatser från flera vårdgivare. Arbetsuppgifterna innehåller uppgifter såsom att göra skriftliga biståndsutredningar, delegationsbeslut och skriftliga underlag för handläggning enligt ovannämnda lagar.

Kvalifikationskrav

Formell kompetens (krav): Högskoleutbildning för socialt arbete eller pågående utbildning, minst termin 6.

Arbetslivserfarenhet som biståndsutredare. 

Meriterande kompetens (ej krav men önskvärt): För att självständigt kunna arbeta med handläggning, kartläggning och uppföljning av ärenden som avser äldre personer bör du ha teoretiska kunskaper och praktisk färdigheter inom följande områden: äldre, åldrande, funktionshinder. utredning, beslut, samtal, relationer samverkan, samordning, regelverk, rättsutveckling, insatser, uppföljning och utvärdering. Tidigare erfarenhet och kompetens i IT-stöd så som tex Procapita/LifeCare. Erfarenhet av utvecklingsarbete inom aktuella områden.

Personliga egenskaper: Kunna sätta den äldre och funktionshindrade personens behov i fokus och säkerställa brukarens delaktighet och inflytande. Kunna uppmärksamma närståendes behov av stöd. Kunna ta emot och hantera synpunkter, klagomål och förslag. Ha goda samtalsledaregenskaper. Förmåga att driva och genomföra förändringsprocesser. Kunna arbeta intensivt och under tidspress, hantera högt inflöde av ansökningar. Att i stressade situationer kunna prioritera och strukturera arbetet. För att få en bra och bred sammansatt arbetsgrupp kommer vikt även läggas på personlig lämplighet. Körkort krävs.

Anställningsvillkor

Vikariat 220901 - 230131 eller enligt överenskommelse  Ca: 50 - 100 % måndag-fredag. ( Helst 100 % men mindre går att diskutera.)

Kontaktperson

 Enhetschef Jonny Isacsson tel 0240 - 866 35

 1:e Biståndshandläggare Susanne Eriksson 0240-86834

Facklig kontaktperson

Vision: via Ludvika kommuns växel 0240-860 00

Vårdförbundet:  via Ludvika Kommuns  växel 0240-860 00

Ansökan

Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den  220725. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ludvika kommun
  • 1 plats
  • 3 månader – upp till 6 månader
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 31 maj 2022
  • Ansök senast: 22 juli 2022

Besöksadress

Gullregnsvägen 16
None

Postadress

Ludvika kommun
Ludvika, 77182

Liknande jobb


Smultronbacken HVB - Dag/kväll/helg/dygn

Smultronbacken HVB - Dag/kväll/helg/dygn

26 november 2024

Föreståndare till Gunnilse Ungdomskollektiv HVB

Föreståndare till Gunnilse Ungdomskollektiv HVB

26 november 2024

Socialsekreterare, barn och unga till kommun i Uppsala län!

Socialsekreterare, barn och unga till kommun i Uppsala län!

26 november 2024

Socionom till skolsocialt team

26 november 2024