Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

Arbetsbeskrivning

Myndighet ÄLN

Har du erfarenhet av myndighetsutövning och vill ta dig an en ny utmaning? Motiveras du av att få ta stort eget ansvar och att ha ett jobb som gör skillnad? Då kan du vara den vi letar efter till tjänsten som biståndshandläggare. Läs vidare om tjänsten nedan och glöm inte att skicka in din ansökan senast 2022-06-06.

Vård- och omsorgsförvaltningen arbetar på uppdrag av äldrenämnden och omsorgsnämnden som ansvarar för att det finns service, vård och omsorg till kommunmedborgare med nedsatt funktionsförmåga. Äldrenämndens myndighet svarar för myndighetsutövning utifrån socialtjänstlagen till personer över 65 år. Äldrenämndens myndighet är indelad i fyra enheter med olika funktioner och ansvarsområden, såsom information/rådgivning, samordning av boendeplatser, utskrivningsplanering i samverkan med slutenvården/Regionen, myndighetsutövning och uppföljning av insatser.

Vår arbetsplats är i moderna och trevliga lokaler i det nyrenoverade Stadshuset som ligger precis intill resecentrum i Uppsala. Vi har möjlighet att arbeta på distans/i hemmet.

Ditt uppdrag
Som biståndshandläggare arbetar du med att informera, utreda, bedöma och besluta om insatser enligt socialtjänstlagen. Vi arbetar utifrån ett samordnande/ motiverande synsätt och brukares delaktighet utifrån IBIC (individens behov i centrum).

Vi söker nu biståndshandläggare till våra olika enheter på avdelningen Äldrenämndens myndighet som innehar olika uppdrag. Stort fokus ligger på trygg utskrivning/hemgång från slutenvården/Regionen samt uppföljning av beslut i ordinärt- och särskilt boende för den enskilde så att denne får den hjälp den behöver utifrån sina behov. Du kommer att ha kontakt med den enskilde och dennes närstående eller legala företrädare där information och rådgivning är en del. I övrigt har biståndshandläggaren i sitt uppdrag att samverka internt samt externt med utförare och andra huvudmän. I arbetet ingår att aktivt medverka i kvalitets- och utvecklingsarbete.

Din bakgrund
Vi söker dig som har socionomexamen, kandidatexamen i beteendevetenskap eller annan likvärdig utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten. För att lyckas i arbetet behöver du ha erfarenhet av myndighetsutövning, gärna inom äldreomsorg. Vi ser att du har erfarenhet av arbete utifrån socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Det är en fördel om du har erfarenhet av arbete som biståndshandläggare. Arbetet kräver att du har goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska samt goda kunskaper i Office-paketet. Det är även meriterande om du har goda kunskaper i dokumentation.

Som person är du serviceinriktad, lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du är bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete. Vidare är du kommunikativ och har lätt för att lyssna och anpassa ditt sätt att kommunicera.

Jobbet passar dig som samarbetar och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Sist men inte minst är du en flexibel person som kan se möjligheter i förändringar.

Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Yvonne Österholm, enhetschef, 018-727 09 39
Anna Engqvist, enhetschef, 018-727 60 04
Ann-Britt Larsson, enhetschef, 018-727 72 56
Eva-Lena Tverå, enhetschef, 018-727 65 01.

Fackliga företrädare:
Akademikerförbundet SSR, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34
Vision, Lena Viksten-Andersson, 018-727 24 30.

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 68 24.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till vård- och omsorgsförvaltningen. Här arbetar vi med stöd och vård till äldre och till personer med funktionsnedsättning. Det handlar om öppna insatser, hemtjänst, korttidsvård, särskilt boende, LSS-verksamhet, personlig assistans, socialpsykiatri och hälso- och sjukvård. Målet är att äldre och personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett så aktivt och självständigt liv som möjligt. Förvaltningen ansvarar också för biståndshandläggning, strategisk planering, upphandling och uppföljning.

Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se (https://www.uppsala.se)

Inom vård- och omsorgsförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Undantagna (från heltid som norm) är personliga assistenter.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kajsa Angerdal Skoglund

Christoffer Nilsson

Margareta Svenningsson

Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Uppsala kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 juli 2022
  • Ansök senast: 28 augusti 2022

Besöksadress

Kungsängsvägen 27
None

Postadress

HR Center
Uppsala, 75375

Liknande jobb


1 november 2024

Biståndshandläggare socialpsykiatri

Biståndshandläggare socialpsykiatri

1 november 2024