Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

Arbetsbeskrivning

Välkommen till kommunen som är tillräckligt stor för att driva utveckling och tillräckligt liten för att du ska kunna påverka mer än den egna arbetsplatsen. Tillsammans skapar vi Alingsås!

På vård- och omsorgsförvaltningen är vi idag cirka 1400 medarbetare som med vår samlade kunskap och yrkesvana ger alingsåsarna omsorg och sjukvård i hemmet eller på våra boenden. Vi möter våra brukare, anhöriga och kollegor med öppenhet, engagemang och respekt och tillsammans arbetar vi för att skapa en god arbetsplats för alla.

ARBETSUPPGIFTER
Vill du ha en viktig roll där du medverkar till ett bra liv för våra invånare? Har du ansvarskänsla och människors individuella behov i fokus? Då har du chansen här.

Biståndshandläggarna i Alingsås är organiserade inom Vård- och omsorgsförvaltningens myndighetsavdelning. På enheten finns förutom biståndshandläggare som utreder ansökningar enligt SoL även handläggare för bostadsanpassning och färdtjänst. Enhetens kontor är centralt beläget vid Lilla Torget. Här finner du engagerade och kompetenta kollegor och du har ett nära stöd av vår förste socialsekreterare. Du erbjuds en strukturerad introduktion för att du ska bli trygg i din yrkesroll.

Som biståndshandläggare bedömer du behov av bistånd enligt Socialtjänstlagen. Målgruppen är personer med funktionshinder i alla åldrar men majoriteten är personer över 65 år. Arbetet innebär att du i mötet med den enskilde utreder resurser och behov samt beslutar om bistånd enligt Socialtjänstlagen. En viktig del är också att följa upp beviljade insatser utifrån aktuell lagstiftning. Det dagliga arbetet innefattar dokumentation, individuella möten och samverkan med utförare, sjukvård samt andra angränsande verksamhetsområden. Rollen innebär både självständigt arbete och arbete i team och ställer krav på helhetssyn med brukaren i fokus. Vi står inför en spännande utveckling med bland annat införandet av IBIC inom hela förvaltningen och ett nytt verksamhetssystem som ska implementeras.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen, social omsorgsexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har goda kunskaper om lagstiftningen inom området och erfarenhet av myndighetsutövning. B-körkort är ett krav för tjänsten.

Vi ser gärna att du är en person som:
-Uppskattar struktur och planering och att du kan hantera krav från omgivningen utan att tappa fokus på uppdraget.
-Har god samarbetsförmåga men även kan arbeta självständigt.
-Gärna delar med dig av dina kunskaper och erfarenheter och samtidigt är öppen för att lära dig av andra.
-Är kommunikativ med god analytisk förmåga och har en vilja att delta i den spännande utveckling av verksamheten som pågår.
-Har erfarenhet av myndighetsutövning och av att arbeta med vår målgrupp.


ÖVRIGT
På www.alingsas.se/jobb kan du läsa mer om dina förmåner som medarbetare hos oss.

För att underlätta rekryteringsarbetet ber vi dig att bifoga relevanta intyg och betyg för tjänsten du söker. Vi har endast möjlighet att ta emot ansökningar via Visma Recruit.

Vi har gjort våra val av annonskanaler och vill ej ha kontakt med försäljare eller rekryterings- och bemanningsföretag.

Sammanfattning

Liknande jobb


Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

22 november 2024

Handläggare till Myndighetsfunktionen för Äldre

Handläggare till Myndighetsfunktionen för Äldre

21 november 2024

Biståndshandläggare SoL

Biståndshandläggare SoL

21 november 2024