OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bli en viktig del av vår verksamhet och utvecklas tillsammans med oss?
Nu söker vi flera nya kollegor som vill göra skillnad för dem som vi är till för!
Vård- och äldreförvaltningen arbetar mot målet att både yngre och äldre invånare som är i behov av vård- och omsorg, hälso- och sjukvård samt förebyggande hälsoinsatser ska ha ett gott liv var dag. Inom förvaltningen arbetar drygt 2 500 medarbetare.
Myndighet består av cirka 80 medarbetare varav cirka hälften är biståndshandläggare som arbetar i team utifrån geografiska områden. Biståndshandläggarna i Borås Stad har kontor på Ramnåsgatan 1, som ligger strax intill Centralstationen och Resecentrum med vackra Ramnaparken runt knuten.
Myndighetsverksamheten ansvarar för biståndshandläggning enligt Socialtjänstlagen för personer från 18 år (ej LSS och socialpsykiatri) och uppåt. Verksamheten ansvarar även för bedömning av hälso- och sjukvård för personer som vistas på sjukhus eller efter begäran från primärvården samt för boendeplanering, avgiftshandläggning och bostadsanpassning för hela Borås Stad.
Vi erbjuder dig en trygg anställning med omväxlande arbete i en god arbetsmiljö. För oss är arbetsglädje, engagemang och respekt viktigt. Tillsammans utvecklar vi verksamheten och oss själva. Alla nyanställda medarbetare får en individuellt anpassad introduktion för att komma in i arbetet på bästa sätt. Genom introduktionen och i det fortsatta lärandet får du stöd och hjälp av enhetschef, metodhandledare och kollegor.
Som biståndshandläggare är det viktigt att arbeta utifrån en helhetssyn med brukaren i fokus. Arbetet innebär att utreda, bedöma och fatta/ompröva beslut om insatser enligt Socialtjänstlagen. I det dagliga arbetet innebär det enskilda möten, avstämningar med sjukhuset och samverkan med övrig personal, anhöriga och externa myndigheter samt dokumentation. Vi utreder enligt modellen IBiC, Individens Behov i Centrum. Du arbetar självständigt men också i nära samarbete med kollegor och andra professioner och verksamheter.
Du som söker har en högskoleutbildning från socionomprogrammet eller sociala omsorgsprogrammet, inklusive kurs i socialrätt. Tidigare erfarenhet av myndighetsutövning är meriterande.
För att lyckas i rollen behöver du ha god kommunikativ förmåga både språkligt och skriftligt. Du behöver också ha förmågan att planera, strukturera och prioritera.
B-körkort är ett krav.
Vi ser mångfald bland våra anställda som en framgångsfaktor och välkomnar sökande med olika bakgrund. För att underlätta för våra medarbetare att kombinera arbete och privatliv tillämpas flextid när arbetet tillåter. Som medarbetare i Borås Stad har du tillgång till friskvårdsförmåner. Utöver friskvårdsbidraget har du exempelvis möjlighet att delta i vår prisbelönta personalklubb Merkrafts aktiviteter och du har gratis inträde till stadens badanläggningar.
Här kan du läsa mer om hur det är att arbeta som biståndshandläggare och träffa några av dina blivande kollegor på Vård- och äldreförvaltningen.
Vi arbetar med löpande urval och kallar kontinuerligt sökande till intervju.
Välkommen med din ansökan!