OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Det här är vi
Biståndsenheten är en liten enhet med fyra handläggare och nu går en av våra handläggare vidare till en annan tjänst. Enheten är en del av individ- och familjeomsorgen och vi har en nära samverkan med Melleruds kommuns biståndsenhet, där det jobbar fem handläggare. Vi har en förste biståndshandläggare som leder och fördelar arbetet och ärenden samt en enhetschef. I gruppen är vi flera som har fleråriga erfarenheter från yrket samt en nyanställd. Det finns goda kunskaper bland handläggarna vilket gör att verksamheten ständigt utvecklas och vi jobbar i en stöttande och hjälpande miljö. Under 2023 kommer enheterna att samlokaliseras med placering i Bäckefors. Någon dag per vecka utgår man från lokalkontoret för att göra hembesök samt möten. I samband med samlokaliseringen har vi som mål att bli en ännu bättre biståndsenhet med en mycket hög kvalitet och utveckling av vårt arbete. Vi söker nu en medarbetare som vill vara med och utforma denna nya gemensamma biståndsenhet.
Ditt jobb är viktigt
Som biståndshandläggare handlägger du ansökningar om vård- och omsorgsinsatser enligt socialtjänstlagen. Du gör utredningar och behovsbedömningar samt utreder om behoven kan tillgodoses på annat sätt och om det ingår i skälig levnadsnivå. Vi strävar efter att tillgodose den enskildes behov utifrån ett salutogent perspektiv vilket innebär att vi utgår från de resurser och förmågor som den enskilde har och inte tvärtom. Förutom kontakter med enskilda personer och anhöriga har du ett stort kontaktnät inom kommunen och med andra vårdgivare där samverkan är mycket viktig. Under hösten 2022 har arbetet med att utreda enligt individens behov i centrum påbörjats.
Det här är du
Tycker du om att arbeta självständigt och vill vara med och utveckla verksamheten? Det är bra, för vi söker en person som är ansvarsfull, noggrann, nyfiken och kunnig i sin yrkesroll. Du ska också ha ett gott bemötande och vara empatisk mot våra brukare samt arbeta rättssäkert med fokus på den enskilde. Du tycker om möten med människor och har ett intresse av att samarbeta för att få till den bästa helhetslösningen för våra vårdtagare. Du är bra på att planera och organisera ditt arbete. Du bör ha vana av att använda datorer och tycka om att dokumentera. Det är viktigt att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Det är en stor fördel om du har kunskap inom IBIC samt erfarenhet av arbete i verksamhetssystemen Lifecare och SAMSA.
Observera att vi inte tar emot ansökningar via e-post eller brev. Vi tillämpar löpande urval.
Tillträde efter överenskommelse. Individuell lönesättning tillämpas.
Kompetenskrav
Socionomexamen, social omsorgsexamen eller annan utbildning som bedöms likvärdig.
Dokumenterad erfarenhet av handläggning inom området.
Vi gillar olika!
Våra medarbetares varierande erfarenheter, kompetenser och perspektiv ger oss möjlighet att utvecklas. Vi eftersträvar jämn könsfördelning och personer med olika etnisk och kulturell bakgrund på våra arbetsplatser och välkomnar en mångfald av sökande.
Förutsättningar för anställning
Anställning kommer att ske under förutsättning att erforderliga beslut fattas.
Utdrag ur belastningsregistret
Före erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas.
Offentlig handling
Observera att vi som kommun omfattas av offentlighetsprincipen. Det innebär att ansökningshandlingar är offentliga och lämnas ut vid begäran.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Sandra Jillnevik
0531-527530
Enhetschef Pernilla Wall
0531-526580
Ekonomichef Peter Johansson
0531-526031
Förskolechef Lena Åhgren
0531-526280
Rektor Mattias Johannesson
0531-526260
tf rektor Annika Saltberg
0531-526922
Städ och kostchef Susanne Persson
0531-526130
Rektor Heli Kittilä
0531-526479
Utbildningschef Carl-Göran Strutz
0531-526205
Utbildningschef Carl-Göran Strutz
0531-526205