Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

Arbetsbeskrivning

Inom socialförvaltningen är du med och gör skillnad, både för enskilda människor och för kommunen i stort. När du arbetar här kan du vara säker på att få engagera dig i meningsfulla arbetsuppgifter. Vi utreder och beslutar om stöd till barn och ungdomar, familjer, äldre, personer med funktionsnedsättning samt människor i behov av stöd i olika livssituationer. Tillsammans arbetar vi för att ge den högsta kvaliteten på den service vi erbjuder.

 

I Österåkers kommun arbetar vi för att ge invånarna den bästa kvaliteten på den service och de tjänster vi tillhandahåller. Hos oss är du med och gör skillnad, både för enskilda människor och för kommunen i stort. Du som arbetar hos oss kan vara säker på att få engagera dig i meningsfulla arbetsuppgifter. Vill du vara med på vår resa? Då är du varmt välkommen till Österåker.

Välkommen till Socialförvaltningen och Enhetens stöd till äldre och funktionsnedsatta. På vår enhet arbetar biståndshandläggare, boendesamordnare, anhörigkonsulenter, gruppledare och en enhetschef. Vi söker nu en ny kollega och medarbetare som gillar myndighetsutövning och har socionombakgrund eller annan högskoleutbildning som bedöms likvärdig.Vi finns i kommunhuset, Alcea, centralt i Åkersberga. På enheten arbetar 14 personer och vi sitter i trevliga ljusa lokaler.

 

Ditt nya jobb


Som biståndshandläggare hos oss arbetar du med att utreda, fatta beslut och följa upp insatser enligt SoL. Vi arbetar enligt utredningsmetoden IBIC (Individens Behov I Centrum) som är en implementerad arbetsmetod på enheten. Utredningar och dokumentation sker i Lifecare. Vi ser med fördel sökande som är intresserade av kognitiva sjukdomar och har formell och reell kompetens inom området, då äldre med kognitiva sjukdomar är vanligt förekommande.

I rollen biståndshandläggare arbetar du med myndighetsutövning för äldre personer. Det innebär att du kommer att ha många kontakter med både interna och externa utförare, andra vårdgivare, myndigheter och förvaltningar inom kommunen. Du ansvarar för ett geografiskt område i kommunen, vilket omfattar allt från vårdplaneringar på sjukhus, SIP och korttidsboende till hembesök hos kunder och deras anhöriga. 

Vi arbetar gemensamt med utvecklingsfrågor som en del av arbetet på enheten och förvaltningen. Du har därför möjlighet till fortbildning och kompetensutveckling genom vår personalutvecklingsplan. Vi distansarbetar ett par dagar i veckan.

Kommunen tillämpar flextid, det finns också möjlighet att omvandla semesterdagstillägget till extra semesterdagar samt vi erbjuder också ett generöst friskvårdsbidrag med friskvårdstimme.

Din profil

Vi söker dig som är socionom eller har annan högskoleexamen som bedöms likvärdig. Du behöver ha erfarenhet av myndighetsutövning enligt SOL, vilket är ett krav. Du ska ha ett stort intresse och erfarenhet av arbete med målgruppen och är bekväm i myndighetsrollen. Besitta goda kunskaper i juridik och socialrätt.

En god social förmåga är en förutsättning för att hantera olika möten med människor som är i behov av stöd. Arbetet kräver att du har god samarbetsförmåga samtidigt som du måste kunna arbeta självständigt. Du behöver också kunnat hantera perioder av hög arbetsbelastning. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Det är viktigt att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift.

Körkort är ett krav, vi använder kommunens bilpool för resor i tjänsten

Anställningens omfattning

Heltid . 40 timmar / vecka

Anställningsform

 Tillsvidare. 

Tillträde

 Januari eller efter överenskommelse

Sista ansökningsdag

22-12-12

Visst låter det spännande? Registrera din ansökan via knappen ”Ansök”. Vi kan tyvärr inte ta emot ansökningar på något annat sätt.

Gå gärna in och läs mer på osteraker.se/jobbaiösteråker

Österåkers kommun söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning. Precis som vi har du också ett barnrättsperspektiv i ditt dagliga arbete, i enlighet med barnkonventionen.

Kontaktuppgifter till våra fackliga företrädare hittar ni på vår webbplats.

Vi har inför denna rekrytering tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi önskar därför att inte bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.


Tre mil till Stockholm, 1 100 öar, 93 mil kustlinje och ett lite härligare sätt att leva. Vi i Österåker är stolta över vår storstadsnära skärgårdsmiljö där det natursköna kulturlandskapet alltid finns nära. Centralorten Åkersberga utvecklas till en modern stad med småstadskaraktär. Här utvecklar vi ett långsiktigt hållbart samhälle där goda förutsättningar ges för människa, miljö och natur att samverka. Österåker kännetecknas av entreprenörsanda och en stark kultur av företagande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Åsa Häger, Rektor
08-54081554
Johanna Allard, Utbildningsledare
08-540 815 53
Sara Schildt, Adm. Chef
08-54081710
Henrik Kempe, Rektor
08-540 810 45
Yvonne  Aili, Enhetschef
08-54081235
Lennart Froby, Samordnare
08-540 81234
Erica  Sundberg, Samordnare
08-54081245
Ulf  Carlqvist, SSR
08-540
Daniela  Balladares, VISION
08-54081225
Monika Smidestam, IT-chef
08 540 810 17

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Österåkers kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 28 november 2022
  • Ansök senast: 12 december 2022

Besöksadress

Österåker 18486 Österåker
None

Postadress

Hackstavägen 22
Åkersberga, 18486

Liknande jobb


Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

27 december 2024

Biståndshandläggare

20 december 2024

Anhörigkonsulent

Anhörigkonsulent

20 december 2024

Biståndshandläggare, Östhammar

Biståndshandläggare, Östhammar

19 december 2024