OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till ett gott liv i barnvänliga Sävsjö.
En liten kommun med stora möjligheter - mitt i Småland.
Rik på upplevelser, kultur och natur.
Expansivt näringsliv och härliga boendemöjligheter.
Låt dina drömmar få plats - välj Sävsjö!
Vi söker en biståndshandläggare mot äldreomsorgen till vår enhet Myndighet vuxen.
Myndighet vuxen består av 8 socialsekreterare, en 1:e socialsekreterare och enhetschef. Områden i enheten är våld i nära relation, missbruk, biståndshandläggning inom LSS och SoL (äldreomsorgen och socialpsykiatri).
Du har nu möjligheten att söka ett spännande, kreativt och stimulerande arbete där du kommer att utreda behov, fatta beslut och följa upp beviljade insatser enligt Socialtjänstlagen (SoL).
Enheten biståndshandläggning består idag av tre biståndshandläggare och en boendesamordnare där vi nu söker en ny biståndshandläggare.
Vi arbetar för en god arbetsmiljö och att alla socialsekreterare har en rimlig arbetsbelastning, där du kan utföra arbetet på ett rättssäkert och kvalitativt bra sätt och samtidigt har tid för reflektion och kollegialt stöd. Hos oss får du en nära arbetsledning med en enhetschef och en 1:e socialsekreterare som fungerar som bollplank för dig i ditt arbete. Vi tillämpar flextid och du har möjlighet att ansöka om semesterväxling samt erbjuder friskvårdsbidrag. Vi erbjuder extern handledning och bra kompetensutveckling.
ARBETSUPPGIFTER
I tjänsten som biståndshandläggare arbetar du utifrån gällande lagstiftning (socialtjänstlagen samt förordningar), lokala rutiner och riktlinjer. Du ansvarar för att ta emot ansökningar, genomföra utredningar, bedömningar, beslut, samt uppföljning av beslutade insatser. Du arbetar även med att klarlägga vilka insatser som enskilda personer har behov av för att utvecklas och nå bästa möjliga självständighet. I tjänsten ingår även att du deltar i olika samverkansgrupper internt och externt.
Vi lägger stor vikt vid att de insatser som beviljas är av god kvalité, kostnadseffektiva och kunskapsbaserade, allt i syfte att skapa mervärde för kommunens invånare.
Bemötandefrågor är viktiga. Vi strävar efter att vara respektfulla, trovärdiga, tydliga och effektiva.
Vi tror på att det sociala förändringsarbetet måste bedrivas tillsammans med den enskilde för att kunna uppnå en positiv förändring i livssituationen och goda förutsättningar att utvecklas och nå bästa möjliga självständighet. Vi jobbar mot God och nära vård.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en socionomexamen eller annan likvärdig utbildning innefattande minst 15 hp i socialrätt. Gärna med erfarenhet av utredningsarbete inom en budgetstyrd verksamhet.
Som person vill vi att du visar engagemang och intresse för målgruppen och har ett strukturerat och självständigt arbetssätt men i dialog med chef och kollegor samt att du är empatisk och trygg och bidrar till ett gott arbetsklimat. För att lyckas i tjänsten ser vi även att du är ansvarsfull, samarbetsvillig, flexibel och har en god förmåga att planera och organisera ditt arbete. Du ska ha goda kunskaper att kunna hålla samtal och på ett rättssäkert sätt föra dokumentation.
Arbetet innebär mycket samverkan och det är därför viktigt att du tycker om, och är duktig på detta. Vi värdesätter ett gott bemötande och att du har lätt för att samarbete. Att du hanterar snabba förändringar då planering snabbt kan förändras. Vi är en liten grupp som är beroende av varandras flexibilitet och att hantera variationer under arbetsdagen.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
B-körkort är ett krav.
Provanställning kan komma att tillämpas.
Rekrytering kan ske löpande så tveka inte att skicka in din ansökan!
ÖVRIGT
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
För att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan ber vi dig att skicka din ansökan via vårt rekryteringsverktyg "Offentliga Jobb". Ansök direkt via länken i annonsen.