Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

Arbetsbeskrivning

Våra 1300 medarbetare spelar en viktig roll för Sjöbos utveckling och välfärd. Vi strävar kontinuerligt efter att bli en mer attraktiv och jämlik arbetsgivare, och erbjuder våra medarbetare ett brett friskvårdsutbud, rökfri arbetstid och flexibla arbetstider där det är möjligt. Vårt arbete genomsyras av värdeorden "Professionella, öppna och engagerade mot gemensamma mål" Tillsammans gör vi skillnad för Sjöbo kommuns medborgare och besökare!

Inom vård- och omsorgsförvaltningen ryms verksamheterna äldreomsorg, verksamhet för personer med funktionsnedsättning samt kommunens måltidsverksamhet.
Vård och omsorgsförvaltningen i Sjöbo kommun arbetar efter visionen om Ett Gott Liv Varje Dag för våra kunder.
På myndighet vård-och omsorgsförvaltningen så fattas beslut såsom hjälp i hemmet, särskilt boende med mera. På enheten fattas även beslut såsom kontaktperson, bostad med särskild service med mera enligt LSS. På enheten arbetar 6 biståndshandläggare och 2 LSS-handläggare samt 1 enhetschef.

Vi erbjuder dig ett omväxlande, ansvarsfullt och stimulerande arbete med möjlighet till egen utveckling.
Stor vikt läggs på personlig lämplighet.

Löpande urval kommer att ske, välkommen in med din ansökan.

ARBETSUPPGIFTER
I tjänsten som biståndshandläggare är uppdraget att ansvara för myndighetsutövning enligt socialtjänstlagen. Du utreder behov och bedömer och beslutar och inte minst består arbetet med att följa upp ärende. I Sjöbo kommun arbetar vi med IBIC (individens behov i centrum)

Du kommer att möta äldre personer och personer med funktionsnedsättningar och handlägger ärende mot både ordinärt och särskilt boende. I arbetet ingår att ha kontakt med den enskilde och eventuella företrädare eller anhöriga samt att kunna arbeta tillsammans i team med andra yrkeskategorier och ta hjälp av kompetensen runt brukaren.

Arbetet innebär ett nära samarbete och samordning med andra professioner. Samverkan är en förutsättning i arbetet. Medarbetarna medverkar även aktivt i planering, uppföljning och utveckling av verksamheten.

KVALIFIKATIONER
• Socionom eller sociala omsorgsprogrammet

Du ska ha erfarenhet av att arbeta med myndighetsutövning enligt SOL samt är väl förtrogen med rådande lagstiftning och rättspraxis inom området. Det är meriterande om du har erfarenhet av Socialstyrelsens utredningsmodell IBIC samt har arbetat aktivt i verksamhetssystemen Life Care och mina planer.

Som medarbetare hos oss är det viktigt att du har förmågan att arbeta självständigt, att du är målmedveten och ansvarstagande utifrån ditt och enhetens uppdrag. Du kan uttrycka dig på ett professionellt sätt både i tal och skrift. Du behåller ett realistiskt perspektiv på situationer och har lätt för att prioritera.
Du ska ha erfarenhet av myndighetsutövning enligt socialtjänstlagen.


ÖVRIGT
Inför rekryteringsarbetet har Sjöbo kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund och livserfarenhet till tjänsten.
Sjöbo är en expansiv kommun mitt i södra Skåne. Här bor 19 500 invånare som har nära till den omväxlande naturen och många olika boendeformer att välja på.

Urval kommer att ske löpande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Lisbeth Gustafsson
0416-27181

Sammanfattning

Besöksadress

27580 Sjöbo
None

Postadress

Sjöbo kommun
SJÖBO, 27580

Liknande jobb


Socialsekreterare vikariat

Socialsekreterare vikariat

27 november 2024

Biståndshandläggare LSS och Socialpsykiatrin

Biståndshandläggare LSS och Socialpsykiatrin

26 november 2024

25 november 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

25 november 2024