Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

Arbetsbeskrivning

Vård och omsorg i Trosa kommun har under många år bedrivit verksamhet i framkant där kvalitén är hög och medarbetarna engagerade. Vi ger individcentrerad omvårdnad där du får arbeta med något av det bästa och mest berikande som finns – att tillgodose våra medborgares individuella behov av vård och omsorg så att de ska känna trygghet och meningsfullhet. Myndighetsenheten ansvarar för myndighetsutövning inom området äldreomsorg och funktionsnedsättning enligt socialtjänstlagen, lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade samt färdtjänst och riksfärdtjänst. Enheten leds av myndighetschef och det dagliga ärendestödet ges i första hand av förste biståndshandläggare som ansvarar för introduktionen i arbetsuppgifter och rutiner, fördelar ärenden samt leder ärendedragningar. På myndighetsenheten arbetar även en anhörigkonsulent samt två assistenter. Här får du möjlighet att ingå i ett engagerat team som arbetar målinriktat tillsammans för våra medborgare i fokus.

Vi erbjuder dig en positiv arbetsmiljö som bygger på ett gott och nära stöd i ditt dagliga arbete med kompetenta kollegor. Du har varierande arbetsuppgifter där du får möjlighet att påverka och ta ansvar.

 

VAD INNEBÄR DITT UPPDRAG SOM BISTÅNDSHANDLÄGGARE?
Som biståndshandläggare handlägger, beslutar och följer du upp insatser med huvudinriktning äldreomsorg enligt socialtjänstlagen. Du handlägger även färdtjänst och riksfärdtjänst. Centralt i biståndshandläggarens arbete är att ha kontakt med den enskilde och dess anhöriga eller legala företrädare. Det innebär även nära samverkan med kommunens hälso- sjukvårdsenhet, utförare av beviljade insatser, vårdcentral och slutenvård. Du ansvarar för att våra brukare får rätt insats i rätt omfattning utifrån sina behov och förmågor för att uppnå en skälig levnadsnivå. Arbetet är till stor del självständigt och vi tror på din förmåga och därför ges du stort utrymme i din roll. För att lyckas är du trygg i dig själv! Det är viktigt att du har förmåga att skapa goda möten och goda professionella relationer. På vård och omsorg har vi stort fokus på teamsamverkan.

Vi använder verksamhetssystemet Treserva och kartlägger brukarens behov enligt IBIC (individens behov i centrum).

 

VEM SÖKER VI?
Du som söker är/har:


• Socionomexamen eller motsvarande utbildning
• God förmåga att utrycka till väl i tal och skrift
• Dokumentations - och datorvana
• B-körkort

Det är meriterande med:


• Erfarenheter av myndighetsutövning
• Erfarenhet av arbete inom äldreomsorgen
• Erfarenhet i verksamhetssystemet Treserva
• Kunskap och erfarenhet av IBIC (individens behov i centrum)

För arbetet är det viktigt att du är ansvarsfull, flexibel och trygg som person. Du visar intresse, har förståelse för andra människor och har lätt för att samarbeta. Du uttrycker dig korrekt, klart och koncist i skrift och har lätt för att kommunicera.  Du är självgående och utnyttjar din tid effektivt, samtidigt som du är beredd på att stötta upp i handläggningen där det behövs. Du har god beslutsförmåga, kan sätta upp definierade mål och omsätta målen till praktisk handling.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet för tjänsten.

Då Trosa kommun ingår i finskt förvaltningsområde ser vi gärna sökande med kunskap i finska.

 

VAD ERBJUDER VI?
Som nyanställd får du en individuellt anpassad introduktion. Du får stöd av chef, förste biståndshandläggare och kollegor. För att underlätta balansen mellan arbete och fritid finns möjlighet till flextid när arbetet tillåter det.


• Individuellt utformad introduktion
• Kontinuerlig extern handledning i grupp
• Introduktionsdag för alla nyanställda
• Friskvårdsbidrag
• Ett stort utbud av aktiviteter via SuntLiv
• Möjlighet att semesterväxla
• Chefsförsörjningsprogram för våra blivande ledare
• Möjlighet att arbeta hemifrån en dag i veckan om arbetssituationen tillåter det
• Årsarbetstid

 

INFORMATION OM ANSTÄLLNINGEN
Anställningsform: Tillsvidare

Omfattning: Heltid

Tillträde: Enligt överenskommelse

 

ÖVRIGT
Vi arbetar med löpande urval vilket innebär att vi kan komma att kalla till intervju redan innan sista ansökningsdatum gått ut.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. 

Varmt välkommen med din ansökan till Trosa kommun!

Kontaktpersoner på detta företaget

Stig Tördahl
vxl 0156-520 00
Ekonomichef Margareta Smith
0156-520 92
Personalchef Torbjörn Unnebäck
0156-520 00 (vxl)
Kommunchef Johan Sandlund
0156-520 00 (vxl)
Enhetschef Hälso- och sjukvårdsenheten Lena Gernandt
0156-521 77

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Trosa kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 3 februari 2023
  • Ansök senast: 19 februari 2023

Besöksadress

Västra Långgatan 4-5 61980 Trosa
None

Postadress

Västra Långgatan 4-5
Trosa, 61980

Liknande jobb


Handläggare till Myndighetsfunktionen för Äldre

Handläggare till Myndighetsfunktionen för Äldre

21 november 2024

Biståndshandläggare SoL

Biståndshandläggare SoL

21 november 2024

15 november 2024