OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Arbetsplatsbeskrivning
Södermalms stadsdelsförvaltning är en av Stockholms 13 stadsdelsförvaltningar och omfattar stadsdelarna Södermalm, Reimersholme, Långholmen, Gamla Stan, Riddarholmen och Hammarby Sjöstad.
Det bor drygt 130 000 invånare i området. Inom Södermalms stadsdelsförvaltning arbetar drygt 1700 medarbetare som ansvarar för att äldreomsorg, förskola, socialtjänst och stadsmiljö utförs på allra bästa sätt för Södermalmsborna och att vi når visionen om ett Stockholm för alla.
Enheten för vuxna arbetar med personer som har beroendeproblematik samt med personer som har fysisk och/eller psykisk funktionsnedsättning. Vi är en del av Sociala avdelningen och vi består av cirka 65 medarbetare. Vi arbetar för att ge människor på Södermalm bra service, gott bemötande och professionella insatser.
Vi befinner oss i nybyggda lokaler på Virkesvägen 3 i Hammarby sjöstad.
Arbetsbeskrivning
Nu söker vi en biståndshandläggare till Socialpsykiatrin ett vikariat. Gruppen består av 12 biståndshandläggare och arbetet leds av en biträdande enhetschef. På enheten är MI en del av det dagliga arbetet och vi strävar efter att utveckla en kunskapsbaserad handläggningsprocess.
Som biståndshandläggare på Enheten för vuxna arbetar du med att utifrån fastställda utredningsinstrument handlägga ansökningar om bistånd enligt SoL och LSS. Målgruppen är personer med psykiska funktionsnedsättningar i åldern 20-65 år. Arbetet innebär mycket enskilt arbete på såväl kontoret som på olika vårdinstitutioner och i enskildas hem. Du fattar egna beslut om insatser på delegation. Tjänsten innebär stora krav på god samverkan och förhandlingsförmåga både internt och externt. Stora delar av arbetet fokuserar på kvalificerad uppföljning av beslutade insatsers resultat utifrån överenskomna insatsmål. Stor vikt läggs vid kostnadsmedvetenhet utifrån fattade politiska beslut. Vi arbetar ständigt med att utveckla vår egen verksamhet och du förväntas ta aktiv del i detta genom deltagande i olika arbetsgrupper och enskilda uppdrag.
Kontinuerlig handledning ingår i arbetet.
Kvalifikationer
Du har socionomexamen eller annan högskoleutbildning som bedöms likvärdig av arbetsgivaren.
Det är önskvärt att du har tidigare erfarenhet av myndighetsutövning. Du har goda kunskaper inom Socialtjänstlagen, LSS och Förvaltningslagen. Du behöver kunna arbeta självständigt men också i grupp. Du ska ha god förmåga att planera, prioritera och strukturera arbetet samt att uttrycka dig väl i tal och skrift. Du är en person som är flexibel i ditt förhållningssätt och ser samarbete som en tillgång i det dagliga arbetet. Att ge våra brukare ett gott bemötande ser vi som självklart. Du behöver ha kunskap och ett genuint intresse av personer med Funktionsnedsättning.
Som medarbetare vid Södermalms stadsdelsförvaltning förhåller du dig till våra kärnvärden som innebär att du är engagerad, professionell och nytänkande. Du kommer bli en del av en dynamisk enhet där du får möjlighet att bidra till att göra Södermalms stadsdelsförvaltning ännu lite bättre.
Övrigt
Urvalsprocessen kommer att pågå fortlöpande under ansökningstiden.
Tjänsten kan komma att tas i anspråk internt. Personlig lämplighet kommer att vara av vikt vid tillsättandet av tjänsten.
Registerutdrag kan komma att begäras in.
Södermalms stadsdelsförvaltning har vinter- och sommararbetstid och ett flextidsavtal. Du kan köpa ett subventionerat kort till de simhallar som Stockholms stad bedriver. Friskvård 1 timme/vecka om arbetet så tillåter och friskvårdsbidrag på 5000kr 2023.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.