OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vård- och omsorgsförvaltningen ansvarar för kommunens äldre- och handikappomsorg, hemsjukvård samt kostenhet. Vård- och omsorgsförvaltningen har drygt 1 000 medarbetare. Den största gruppen medarbetare består av vårdpersonal som undersköterskor, personliga assistenter, sjuksköterskor och kockar. Men det finns också en mängd andra yrken inom vår verksamhet. Vi är alla nyckelpersoner och våra verksamheter präglas av medarbetare som är engagerade, ansvarstagande och kompetenta.Vill du jobba i ett piggt och glatt team, där trivsel, samarbete och utveckling av yrkesområdet är prioritet. Du kommer ha många bollar i luften. I arbetet är du social, stödjande, motiverande, undersökande och fungerar ofta som spindeln i nätet.
Arbetsuppgifter
Handläggning i form av utredning och beslut enligt socialtjänstlagen och enligt lagen om stöd och service till funktionshindrade, LSS. I arbetet ingår hembesök, samordnad individuell planeringsmöten, inhämtande av uppgifter, uppföljningar, omprövningar, samverka och samarbeta med andra huvudmän och samordning av vårdinsatser från flera vårdgivare. Arbetsuppgifterna innehåller uppgifter såsom att göra skriftliga biståndsutredningar, delegationsbeslut och skriftliga underlag för handläggning enligt ovannämnda lagar.
Kvalifikationskrav
Formell kompetens (krav): Högskoleutbildning för socialt arbete. Arbetslivserfarenhet som biståndsutredare. Arbetslivserfarenhet inom verksamhetsområdet.
Meriterande kompetens (ej krav men önskvärt): För att självständigt kunna arbeta med handläggning, kartläggning och uppföljning av ärenden som avser äldre personer bör du ha teoretiska kunskaper och praktisk färdigheter inom följande områden: äldre, åldrande, funktionshinder. utredning, beslut, samtal, relationer samverkan, samordning, regelverk, rättsutveckling, insatser, uppföljning och utvärdering. Tidigare erfarenhet och kompetens i IT-stöd så som tex Procapita/LifeCare. Erfarenhet av utvecklingsarbete inom aktuella områden.
Personliga egenskaper: Kunna sätta den äldre och funktionshindrade personens behov i fokus och säkerställa brukarens delaktighet och inflytande. Kunna uppmärksamma närståendes behov av stöd. Kunna ta emot och hantera synpunkter, klagomål och förslag. Ha goda samtalsledaregenskaper. Förmåga att driva och genomföra förändringsprocesser. Kunna arbeta intensivt och under tidspress, hantera högt inflöde av ansökningar. Att i stressade situationer kunna prioritera och strukturera arbetet. För att få en bra och bred sammansatt arbetsgrupp kommer vikt även läggas på personlig lämplighet. Körkort krävs.
Det här får du av oss!
Förutom att arbeta med spännande frågor i en varierande vardag får du möjligheten att bli en del av en organisation som upprätthåller viktiga samhällsfunktioner för invånare i Ludvika kommun. Som anställd hos oss har du bland annat tillgång till friskvårdsförmåner, goda möjligheter till kompetensutveckling och växling av semesterdagstillägg. Läs gärna på ludvika.se under rubriken Jobba hos oss.
I Ludvika kommun arbetar vi efter vår värdegrund Lagandan som består av fyra principer: Relationer, Glädje, Lärande och Driv. Den bygger på samverkan och samarbete, en vi-känsla och en vilja att fortsätta utvecklas. Det är med Lagandan som vi tar oss an vårt uppdrag och strävan mot vår vision om att vara framtidens, tillväxtens och möjligheternas kommun.
Anställningsvillkor
Tillsvidareanställning. From 230515 eller enligt överenskommelse, heltid måndag-fredag.
Kontaktperson
Enhetschef Myndighetsutövning : Jonny Isacsson 0240 – 866 35
1:e Biståndshandläggare: Susanne Eriksson 0240 - 868 34
Facklig kontaktperson
Vision: via Ludvika kommuns växel 0240-860 00
Akademikerförbundet SSR: via kommunens växel 0240 – 860 00
Ansökan
Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast 2023-04-02. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem.