Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

Arbetsbeskrivning

"Jag är så glad över att jag har börjat i Järfälla kommun och som biståndshandläggare på Myndighet äldre. Det är högt i tak och jag får jättebra stöd av kollegor, mentorer och chefer! Det är kul att gå till jobbet!"

Så beskriver en av våra medarbetare hur det är att arbeta hos oss. Vill du också ta möjligheten att uppleva samma känsla? I så fall är du den medarbetare vi söker.

Vårt arbete formas idag av Järfällas ledord, tillsammans, med mod, engagemang och flexibilitet. Och just nu står Myndighet Äldre mitt i ett spännande förändringsarbete av vårt arbetssätt. Vi vill arbeta än mer brukarnära och på ett sätt där vi kan möta våra brukares varierande behov här och nu. Nu söker dig som drivs av att vara med och påverka. Vi tror att medarbetare som ges möjlighet att påverka och som trivs och mår bra är en förutsättning för att nå våra gemensamma mål. Därför arbetar vi med ett nära ledarskap och korta beslutsvägar. Och arbetar aktivt för att bibehålla och förädla en god arbetsmiljö

Myndighet äldre är en del av socialförvaltningen och ansvarar för myndighetsutövningen inom äldreomsorgen. Enheten består idag av en områdeschef, tre enhetschefer, 24 biståndshandläggare, två mentorer mentor, två boendesamordnare och ett administrativt team.

Vi är en enhet som tror på att olikheter kompletterar och förenar och vi ser skillnader som en styrka. Vår enhet växer och nu när vårt arbetssätt förändras behöver vi bli fler. Och nu letar vi efter dig som kan komplettera oss ytterligare och det är viktigt att du delar vår syn på utveckling och att du arbetar utifrån ett tydligt brukarfokus.

Vårt kontor ligger i Jakobsbergs centrum, 15 minuter med pendeltåget från centrala Stockholm. Kommer du med bil finns det bra parkeringsmöjligheter. I kommunen finns det mycket att göra. Allt ifrån fina promenad- och grönområden i vid Görvälns slott till shopping i Barkaby Outlet.

ARBETSUPPGIFTER
Vi erbjuder dig en viktig, inspirerande och utvecklande tjänst. I dina arbetsuppgifter ingår att utreda och bedöma vilka behov av stöd våra brukare har rätt till.

Myndighetsutövningen i dagens äldreomsorg är ett mångfacetterat arbete. Du kommer att möta människor som befinner sig i svåra situationer i livet och det är vårt uppdrag att ge stöd, vägledning, motivation och, om den brukaren vill, bevilja insatser med syfte att ge stöd i vardagen så att hen kan ta sig an vardagen utifrån sina egna förutsättningar. Vi arbetar med stöd av Socialtjänstlagen men det kan också gälla Lagen om riksfärdtjänst. En stor del av arbetet innebär även att följa upp och nypröva redan beviljade insatser. I allt det här är dina samarbetspartners kollegor, närstående, utförare, externa och interna professioner men framförallt den enskilde.

När du börjar hos oss får du en individuellt utformad introduktionsplan. Den kommer du och din mentor att göra tillsammans. Mentorn har du sen som ett nära stöd under hela din introduktion. Utöver stödet från din mentor har vi också ett nära och tillgängligt ledarskap med korta beslutsvägar och en god sammanhållning!

Som du säkert förstått nu så arbetar vi mycket med att utveckla vår verksamhet mot gemensamma mål och det blir du en naturlig del av. Vi arbetar mycket med utveckling i arbetsgrupper vilka bland andra är VINR, IBIC, RAM- tid och demens.

Vi använder verksamhetssystemet Lifecare och kartlägger brukarens behov enligt IBIC.

Du får:
- Individuellt utformad introduktion tillsammans med en egen mentor
- Kontinuerlig extern handledning
- Ett arbetssätt där du löpande är med och påverkar och utvecklar enheten.
- Ansvaret att planera ditt arbete självständigt
- Möjlighet till distansarbete
- Friskvårdsbidrag
- Förmånsportal med olika förmåner och rabatter.
- Möjlighet till att arbeta hemifrån
- Möjlighet att semesterväxla
- Årsarbetstid


KVALIFIKATIONER
För att vara aktuell för tjänsten hos oss vill vi att du har en socionomexamen eller likvärdig utbildning. Har du erfarenhet av myndighetsutövning inom Socialtjänstlagen och av målgruppen är det meriterande.

För att du ska kunna arbeta som biståndshandläggare behöver du vara strukturerad, flexibel, självgående och att du handlar i enlighet med fattade beslut. Eftersom vi arbetar mycket tillsammans så är det viktigt att du har god samarbetsförmåga och personlig mognad. Att du har lätt för att skapa goda professionella relationer till andra tänker vi är ett kvitto på detta. Vi arbetar med människor som inte sällan är i en utsatt och sårbar situation och det gör att vi vill att du har en förmåga att se på situationer utifrån olika perspektiv.

Lättheten att kommunicera i tal och skrift har du ser, precis som vi, socialtjänsten som en helhet. Vi vill att du är med och utvecklar och förbättrar vår verksamhet, det gör vi för brukarnas bästa!

Vill du vara med på vår resa?

ÖVRIGT
Järfälla har norra Stockholms mest spännande geografiska läge och växer snabbt. Vi erbjuder en arbetsplats med stor variation, goda utvecklingsmöjligheter och arbetar efter visionen Järfälla för alla framåt. Läs mer om hur det är att jobba hos oss på www.jarfalla.se/jobbaijarfalla

Järfälla kommun arbetar med en kompetensbaserad rekryteringsprocess för en fördomsfri rekrytering. Vi på Socialförvaltningen arbetar tillsammans oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion, funktionsnedsättning och ålder. Olikheter berikar och möjliggör utveckling för alla framåt!

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Avdelningschef avdelning lednings- och verksamhets Stefan Lidsten

SACO Mattias Göransson
08-580 291 32
Vision Jenny Eriksson
08-580 290 40
ProAstri AB Yvonne Borg

Ledarna Kristina Lind
08-580 291 46
Akademikerförbundet SSR Sofia Ljungström
08-580 280 22

Sammanfattning

Postadress

.
JÄRFÄLLA, 17780

Liknande jobb


Biståndshandläggare

20 december 2024

Anhörigkonsulent

Anhörigkonsulent

20 december 2024

Biståndshandläggare, Östhammar

Biståndshandläggare, Östhammar

19 december 2024

Biståndshandläggare Myndighet ÄO/OF

Biståndshandläggare Myndighet ÄO/OF

19 december 2024