Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

Arbetsbeskrivning

Värnamo kommun ligger mitt i Småland, där E4 möter väg 27, i en tillväxtregion med Gnosjöanda och hög sysselsättning. Som medarbetare hos oss arbetar du med människan i fokus och skapar en värdefull arbetsdag, som ger värde för såväl dig som för medborgarna.




Beskrivning
Välkommen att söka tjänst som biståndshandläggare.

Omsorgsförvaltningen i Värnamo kommun befinner sig i en utvecklingsresa där vi lägger fokus på att den som bor i vår kommun ska ha möjlighet att ”Leva livet hela livet”. Vi använder oss av ett arbetssätt som vi döpt till LEIF – Lugnt, Effektivt med Individen i Fokus. 

Vi söker två biståndshandläggare inom äldreomsorg för en tillsvidareanställning och ett vikariat. Hos oss får du vara del av en grupp med stort engagemang för de målgrupper som vi arbetar med och som arbetar tillsammans för verksamhetens utveckling. Vi arbetar utifrån arbetssättet Individens behov i centrum (IBIC) i verksamhetssystemet Combine. Som stöd i handläggningsarbetet finns bland annat juridisk handledning att tillgå.

Omsorgsförvaltningen Myndighet består av enhetschef, samordnare, biståndshandläggare inom äldreomsorg respektive funktionshinderomsorg samt avgiftshandläggare/boendesamordnare.


Arbetsuppgifter
Som biståndshandläggare SoL handlägger du ärenden enligt socialtjänstlagen (SoL). I kontakten med medborgarna har du också ansvar för att informera och vägleda i frågor om kommunens äldre- och funktionshinderomsorg. Inriktningen för tjänsten är äldreomsorg men handläggning av SoL-insatser för yngre personer med funktionsnedsättning kan också förekomma. Du utreder, bedömer och fattar beslut om bistånd enligt SoL och följer upp beslutade insatser. I dina arbetsuppgifter kan också ingå att planera hem brukare från sjukhus som behöver insatser efter sjukhusvistelsen.

Tillsammans med dina kollegor på enheten arbetar du för ett gott arbetsklimat och att säkerställa rättssäkerheten. Omsorgsförvaltningen driver ett förändringsarbete med målsättning att samarbete och samverkan sker tvärprofessionellt på individ-, grupp- och organisationsnivå i syfte att vidareutveckla vårt fokus på att säkerställa invånarens behov lugnt, effektivt och med individen i fokus. Du förväntas delta i vårt förändringsarbete och bidra till att utveckla ett nära samarbete med kollegor inom hela omsorgsförvaltningen. Tillsammans med oss går du en spännande framtid till mötes med förändringar som påverkar och utvecklar myndighetsutövningen och ditt arbetssätt som biståndshandläggare!

Kvalifikationer 
Vi söker dig som har examen från Socionomprogrammet, Sociala omsorgsprogrammet eller motsvarande utbildning som av arbetsgivaren bedöms likvärdig. Du har kunskap om för området gällande lagstiftningar, förordningar och föreskrifter samt om handläggning och dokumentation inom socialtjänstens område. För att klara uppdraget krävs förmåga att inhämta uppgifter, sammanställa, analysera och utvärdera olika handlingsalternativ för att kunna göra bedömningar som leder till välgrundade beslut.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Som person har du god social kompetens och har lätt för att samarbeta med andra men också självständigt. Ditt arbetssätt präglas av engagemang, drivkraft och förmåga att ta eget ansvar. Du är strukturerad och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du kan uttrycka dig väl i svenska språket, såväl muntligt som skriftligt. Om du har erfarenhet av verksamhetssystemen Combine och Cosmic Link och arbetssättet IBIC är detta meriterande liksom erfarenhet av handläggning enligt SoL.

 Vi ser gärna att du bifogar ditt examensbevis till ansökan.

Varmt välkommen med din ansökan!

Villkor
B-Körkort erfordras.
Urval och intervjuer kan ske löpande under rekryteringstiden.

Värnamo kommun har inför rekryteringen gjort urval av annonseringskanaler och undanber oss därför alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänstetillsättning.

I Värnamo kommun annonseras alla tillsvidareanställningar på heltid. Om du i stället önskar deltid och verksamheten kan tillgodose en lägre sysselsättningsgrad är det givetvis en möjlighet.


Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänstetillsättning.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Omsorgsförvaltningen, Myndighet
  • 2 platser
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 maj 2023
  • Ansök senast: 5 juni 2023

Liknande jobb


Biståndshandläggare

20 december 2024

Anhörigkonsulent

Anhörigkonsulent

20 december 2024

Biståndshandläggare, Östhammar

Biståndshandläggare, Östhammar

19 december 2024

Biståndshandläggare Myndighet ÄO/OF

Biståndshandläggare Myndighet ÄO/OF

19 december 2024