OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Surahammars kommun är en kommun i förändring. Här har vi närhet till både landsbygd och storstad. Här finns drivkraften att växa , förändras och utvecklas. Det är därför det är så spännande att arbeta här. Hos oss blir du en del av en prestigelös kultur där vi hjälps åt och tar tillvara på varandras kunskap, olikheter och erfarenheter. Arbetet är ofta omväxlande, ibland utmanande och alltid meningsfullt. Välkommen hit!
Individ och familjeomsorgenbestår av team inom vuxen, barn-ungdom och familj, bistånd LSS, försörjningsstöd, familjerätt samt kommunpsykiatri. Hos oss får du vara en del av ett team med skickliga, engagerade och stolta kollegor där alla får vara med och bidra till målet och aktivt dela och utveckla kunskap tillsammans. Vi ser tillsammans till att vi har en jämn och bra fördelning av våra arbetsuppgifter och att vår arbetsmiljö är bra, för här arbetar vi mot gemensamma mål. Du kommer att ha ett utmanande och givande jobb där du får göra skillnad i människors vardag.
Arbetsuppgifter
Vi söker en biståndshandläggare som handlägger ärenden inom äldreomsorgen.
Som biståndshandläggare arbetar du utifrån en helhetssyn och bemöter brukaren med utgångspunkt i att stärka den egna förmågan, ett rehabiliterande synsätt.
Dina främsta arbetsuppgifter blir att utreda och bedöma behov, följa upp de insatser du beviljar och säkerställa att insatsen tillgodoser individens behov gällande bland annat hemtjänst, dagverksamhet, korttidsplats, vård- och omsorgsboende.
Du handlägger inom gällande lagstiftning (socialtjänstlagen), aktuellt rättsläge samt fastställda riktlinjer.
Vi jobbar med kontinuerlig ärendehandledning i grupp.
I dina arbetsuppgifter ingår även att delta i SIP och nätverksmöten, skriva yttranden, att vårdplanera för inneliggande brukare och delta i utvecklingsarbetet.
Arbetet förutsätter en rättssäker handläggning där du som biståndshandläggare ska säkerställa att den sökanden är delaktig och får framföra sina synpunkter.
Arbetet innebär en nära dialog med de som söker insatser samt deras anhöriga.
För att klara rollen krävs ett bra samarbete med andra aktörer såsom utförare av de beviljade insatserna, andra kommuner och regionen.
Arbetsgruppen består av 1 teamledare/LSS-handläggare samt 3 handläggare som handlägger ärenden inom äldreomsorgen.
Vi erbjuder kompetensutveckling, friskvårdsbidrag och möjlighet till semesterväxling.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en socionomexamen eller annan relevant examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Du har förmåga att möta människor med värdighet och upprätta kontakt med såväl brukare som myndigheter och kollegor.
Du är trygg i dig själv och är handlingskraftig.
Du är engagerad, kan uttrycka dig väl i tal och skrift samt har förmåga att kontinuerligt sköta dokumentation då arbetet ställer höga krav på dokumentation och rättssäkerhet.
Vi ser även att du arbetar självständigt och välstrukturerat samt är flexibel.
Meriterande om du har tidigare erfarenhet av myndighetsutövning och tidigare har arbetat i dokumentationssystemen Lifecare och/eller Cosmic Link.
För att trivas i den här rollen behöver du se positivt på en vardag som präglas av variation och utmaningar.
Utifrån vår kommunstorlek arbetar vi tätt tillsammans och hoppas på att du, precis som vi, är en driven lagspelare med lyhört förhållningssätt och stor ansvarskänsla.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Körkort är ett krav då det inom myndighet ingår bilkörning.
Vill du vara med och forma ett helt samhälle med oss? Vi ser fram emot din ansökan!
Villkor
Anställningsform: Tillsvidareanställning, provanställning kan tillämpas.
Omfattning: Heltid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Surahammars kommun har tobaksfri arbetstid.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.