Arbetsbeskrivning
Nu söker vi dig som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvaliteten för invånarna i Perstorp. Vi erbjuder dig en arbetsplats med mycket arbetsglädje, där utveckling och lösningsfokus är framträdande drag. Varje dag försöker vi att vara lite smartare, lite effektivare och lite bättre än vi var igår.
Perstorps kommun ligger i ett av Sveriges mest expansiva område, Öresundsregionen. Du hittar oss centralt i norra Skåne där vi omsluts av underbar natur som inbjuder till avstressande friluftsaktiviteter. Kommunen har cirka 7 500 invånare och runt 560 tillsvidareanställda. I kommunen finns ett starkt näringsliv och folkhälsofrågorna ligger högt på agendan.
Beskrivning
Myndigheten består av 20 medarbetare och har ett uppdrag gällande samtlig myndighetsutövning i kommunen.
Arbetsgruppen som arbetar med biståndshandläggning består av två handläggare samt en LSS- handläggare och en socialsekreterare vuxen (socialpsykiatri/missbruk). Vi söker nu dig som vill bli en del av denna arbetsgrupp samt en del av myndigheten i stort.
Du kommer att ingå i ett trivsamt team med ett nära ledarskap. Tillsammans stöttar vi och hjälper varandra för att nå vår fulla potential.
Arbetsuppgifter
I tjänsten ingår att aktualisera, utreda, bedöma, besluta och följa upp insatser enligt socialtjänstlagen; avseende hemtjänstinsatser, korttidsboende och särskilt boende. Dagligt samarbete gällande SVU både internt och externt med Region Skåne.
I rollen som biståndshandläggare är det av vikt att du är professionell, lyhörd och att du har en förmåga att sätta dig in i andras perspektiv. Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga, vilket bland annat innebär att du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl både i tal och skrift.
Som biståndshandläggare på individ- och familjeomsorgen i Perstorps kommun kommer du att samverka med externa samarbetspartners och andra enheter inom SVU, hemtjänstmöte, korttidsmöte och Trygg Hemgångs möte.
Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att finna lösningar som många gånger kan vara både komplexa och akuta. Är en empatisk och trygg person med god personlig mognad och bidrar till ett gott arbetsklimat. Är engagerad i ditt ansvarsområde och intresserad av metod- och verksamhetsutveckling, har god förmåga till reflektion och analys samt att motivera och fatta beslut. Att du är strukturerad, du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Det är också av stor vikt att du har god samarbetsförmåga då du många gånger är spindeln i nätet gentemot brukare, anhöriga, andra samarbetspartners både intern och externt.
Kvalifikationer
Socionomexamen eller motsvarande utbildning. God erfarenhet av arbete med myndighetsutövning gällande biståndshandläggning. Förmåga att uttrycka sig väl i både tal och skrift Utvecklingsbenägen med driv att föra verksamheten framåt. Kunna arbeta självständigt såväl som i grupp.
Meriterande är om du har arbetat med SVU/Mina Planer. Även goda kunskaper av verksamhetssystemet LifeCare/vård-och omsorg.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet
För att passa in i rollen behöver du vara:
Ansvarstagande och ha förmåga att arbeta strukturera och självständigt.
Att vara intresserad av att bidra till den egna och gruppens utveckling och arbetsmiljö.
Du tycker att det ska vara stimulerande att arbeta i en liten kommun med närhet i samverkan till beslut.
Körkort är ett krav.
Välkommen med din ansökan och att bli en del av vårt team!
Vi kommer att tillämpa löpande urval så skicka in din ansökan så snart som möjligt!
Om du har några frågor är du välkommen att kontakta Tove Danielsson, ansvarig myndighetschef.
Inför rekryteringen har vi tagit ställning till rekryteringsvägar och publiceringskanaler, varför vi vänligen undanber oss all kontakt med försäljare i detta ärende.
Inför rekryteringen har vi tagit ställning till rekryteringsvägar och publiceringskanaler, varför vi vänligen undanber oss all kontakt med försäljare i detta ärende.