Biståndshandläggare

Arbetsbeskrivning

I Falu kommun är vi 4 300 anställda. Vi har över 220 olika yrken och här finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter. Vi är till nytta för kommuninvånarna varje dag och gör skillnad i samhället. Vi har jobb som märks. Vi är dessutom en arbetsgivare som hela tiden vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens. Detta vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen.

Omvårdnadsförvaltningen ansvarar för kommunens äldreomsorg och är kommunens näst största förvaltning med en budget på ungefär 510 mkr. På omvårdnadsförvaltningen arbetar idag ca 1200 medarbetare. Våra vanligaste yrken är undersköterskor/vårdbiträden, enhetschefer, biståndshandläggare och sjuksköterskor.

Vi söker nu två erfarna biståndshandläggare.

Vi erbjuder en arbetsplats med en mångfald av professioner som med kreativitet och kompetens formar framtidens välfärd.

Vill du vara med och bidra till den utvecklingen är det här jobbet för dig!

Biståndsenheten är en del av omvårdnadsförvaltningens sektion Bistånd, Vård och Utveckling. Enheten ansvarar för att utreda, bedöma och besluta om biståndsinsatser till enskilda med stöd av socialtjänstlagen samt handläggning och beslut om bostadsanpassningsbidrag. Fördelning av lediga bostäder och växelvård samt ansvar för betalningsansvaret för utskrivningsklara ingår också i biståndsenhetens uppdrag.

Arbetsuppgifter

Omvårdnadsförvaltningens biståndshandläggare har på uppdrag av omvårdnadsnämnden ansvar för att svara på ansökningar om bistånd på individnivå samt att utreda, bedöma och besluta om insatser utifrån fastställd delegationsordning.

Biståndsenheten är den enhet den enskilde möter först i vår organisation, vilket innebär att vårt bemötande är av största vikt.

Vår myndighetsutövning ska präglas av en handläggning som, utan att rättssäkerheten åsidosätts, är snabb, enkel och kostnadseffektiv.

I arbetsuppgifterna ingår ett ansvar för att:


• hantera ansökningar och anmälningar om bistånd enligt socialtjänstlagen, genom att utreda, bedöma och besluta i enskilda ärenden
• följa upp beslut och kvalitetssäkra det beslut som fattats i ärendet
• bedriva socialt arbete
• bedriva uppsökande och förebyggande verksamhet
• arbeta serviceinriktat inom uppdraget
• samverka med andra aktörer, myndigheter, organisationer och huvudmän


Tillräckliga kvalifikationer

Vi letar efter dig med examen från sociala omsorgsprogrammet, socialarbetarprogrammet, socionomprogrammet eller annan utbildning som bedöms som likvärdig.

God datavana och B-körkort krävs också för tjänsten.

Som person vill vi att du:


• är serviceinriktad och stabil
• är självgående och flexibel
• har en god kommunikativ förmåga i tal och skrift
• har ett bra bemötande
• är utvecklingsorienterad och tycker om utvecklingsarbete


Meriterande kvalifikationer

Det är meriterande om du har vidareutbildning inom social rätt, motiverande samtal eller inom demensområdet.

Erfarenhet från myndighetsutövning är också meriterande.

Övrigt

I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta.

Kopior på betyg lämnas till Falu kommun i samband med intervju.

Anställningsvillkor

Tjänsterna är tillsvidareanställningar på heltid.

I urvalsprocessen läggs stor vikt vid hur kandidaten har svarat på urvalsfrågorna, dvs. de frågor som ställs i samband med själva ansökan.

Upplysningar

Jonas Hampus, sektionschef, 023-827 04,  Anette Englund, enhetschef, 023-827 56

Fackliga företrädare

Kerstin Degerlund, Vision, 023-820 64

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Falu kommun Falun
  • 2 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön, Individuell lönesättning
  • Tillsvidareanställning Heltid, 100 %
  • Publicerat: 25 mars 2015

Liknande jobb


25 november 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

25 november 2024

25 november 2024