OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi erbjuder en arbetsplats med en mångfald av professioner som med kreativitet och kompetens formar framtidens välfärd.
Vill du vara med och bidra till den utvecklingen är det här jobbet för dig!
Biståndsenheten är en del av omvårdnadsförvaltningens sektion Bistånd, Vård och Utveckling. Enheten ansvarar för att utreda, bedöma och besluta om biståndsinsatser till enskilda med stöd av socialtjänstlagen samt handläggning och beslut om bostadsanpassningsbidrag. Fördelning av lediga bostäder och växelvård samt ansvar för betalningsansvaret för utskrivningsklara ingår också i biståndsenhetens uppdrag.
ARBETSUPPGIFTER
Omvårdnadsförvaltningens biståndshandläggare har på uppdrag av omvårdnadsnämnden ansvar för att svara på ansökningar om bistånd på individnivå samt att utreda, bedöma och besluta om insatser utifrån fastställd delegationsordning.
Biståndsenheten är den enhet den enskilde möter först i vår organisation, vilket innebär att vårt bemötande är av största vikt.
Vår myndighetsutövning ska präglas av en handläggning som, utan att rättssäkerheten åsidosätts, är snabb, enkel och kostnadseffektiv.
I arbetsuppgifterna ingår ett ansvar för att:
- hantera ansökningar och anmälningar om bistånd enligt socialtjänstlagen, genom att utreda, bedöma och besluta i enskilda ärenden
- följa upp beslut och kvalitetssäkra det beslut som fattats i ärendet
- bedriva socialt arbete
- bedriva uppsökande och förebyggande verksamhet
- arbeta serviceinriktat inom uppdraget
- samverka med andra aktörer, myndigheter, organisationer och huvudmän
TILLRÄCKLIGA KVALIFIKATIONER
Vi letar efter dig med examen från sociala omsorgsprogrammet, socialarbetarprogrammet, socionomprogrammet eller annan utbildning som bedöms som likvärdig.
God datavana och B-körkort krävs också för tjänsten.
Som person vill vi att du:
- är serviceinriktad och stabil
- är självgående och flexibel
- har en god kommunikativ förmåga i tal och skrift
- har ett bra bemötande
- är utvecklingsorienterad och tycker om utvecklingsarbete
MERITERANDE KVALIFIKATIONER
Det är meriterande om du har vidareutbildning inom social rätt, motiverande samtal eller inom demensområdet.
Erfarenhet från myndighetsutövning är också meriterande.
ÖVRIGT
I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta.
Kopior på betyg lämnas till Falu kommun i samband med intervju.
För den som erbjuds tjänsten krävs enligt Lagen om registerkontroll utdrag från Rikspolisens belastningsregister.
ANSTÄLLNINGSVILLKOR
Tjänsten är på heltid och är en tillsvidareanställning.
FALU KOMMUN SOM ARBETSGIVARE
I Falu kommun finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter. Vi har ingenjörer, kommunikatörer, lärare, undersköterskor, projektledare och jurister. Och 214 andra yrkesbefattningar. Framför allt så är vi till nytta för kommuninvånarna varje dag. Vi gör skillnad och vi har jobb som märks. Vi är dessutom en arbetsgivare som vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens - det vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen. För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar ”Balans i livet”. Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena – hur människor mår, blir bemötta och kan växa – eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare.
UPPLYSNINGAR
Anette Englund, enhetschef, 023-827 56