Biståndshandläggare

Arbetsbeskrivning

Partille kommuns vision är att man ska leva mitt i det goda livet. Våra 37 000 invånare och människor som arbetar och verkar i kommunen ser vi som våra kunder. Det är upp till oss 2 800 anställda, att leverera kvalitet och service som innebär att det ska vara gott att växa upp, arbeta och leva i Partille. Internt arbetar vi med en gemensam kultur för alla anställda som rustar oss för uppdraget. Värdeorden i kulturarbetet är allas lika värde, professionalitet och framåtanda.

Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende kön, ålder och kulturell/etnisk bakgrund.



ARBETSUPPGIFTER
Vill du bli en del av vårt härliga gäng av handläggare? Du blir i så fall en del av en arbetsplats som präglas av ett gott kamratskap och högt i tak.

Biståndsenheten inom Vård- och omsorgsförvaltningen handlägger ärenden enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), socialtjänstlagen (SoL) samt enligt lagen om bostadsanpassningsbidrag. Våra målgrupper är äldre personer som har behov av insatser enligt SoL samt barn och vuxna med fysiska, intellektuella eller psykiska funktionsnedsättningar som behöver insatser enligt LSS och SoL. Enheten är uppdelad i två team utifrån verksamhetsområde, funktionshinder och äldreomsorg. Enheten består av 24 handläggare, två 1:e biståndshandläggare och en enhetschef.

Vi söker en biståndshandläggare för att utöka antalet tjänster på enheten med målet att kunna ligga i fas vad gäller uppföljningar och samtidigt ha en fortsatt bra arbetsmiljö!
Den här tjänsten avser i första hand biståndshandläggning enligt SoL för äldre i vårt vårdplaneringsteam. Vårdplaneringsteamet planerar hem personer från sjukhus, gör uppföljningar på korttidsenhet samt i hemmet. I teamet ingår även sjuksköterskor, arbetsterapeut och sjukgymnast. Vi söker dig som har erfarenhet av arbete med målgruppen och med de huvudsakliga arbetsuppgifterna att bedriva utrednings- och uppföljningsarbete. Du jobbar kanske redan idag med myndighetsutövning.
Som biståndshandläggare är din uppgift att utreda, fatta beslut och följa upp insatser enligt SoL samt ansvara för information under pågående utredning. Arbetet utgår från ett helhetsperspektiv kring den enskilde och med dennes behov i centrum, vilket ofta sker i samarbete med anhöriga, andra vårdgivare och myndigheter.
På enheten ger vi varandra stöd i olika ärenden och tillsammans utvecklar vi vår verksamhet. Enheten har både intern metodhandledning och extern processhandledning. Under senaste året har förvaltningen satsat på att utöka resurserna på biståndsenheten för att vi ska ha förutsättningar att aktivt kunna arbeta med uppföljningar av våra ärenden och vi utökar nu ytterligare. Sedan ett år tillbaka skriver vi alla våra utredningar efter Socialstyrelsens ÄBIC modell och har ett datasystem som är anpassat för detta. När du börjar hos oss på biståndsenheten får du en allmän introduktion och bredvidgång med en kollega som fadder.



KVALIFIKATIONER
Du har socionomexamen, examen från sociala omsorgsprogrammet eller annan likvärdig utbildning. Du ska vara väl förtrogen med rådande lagstiftning och rättspraxis inom området samt ha aktuell erfarenhet av myndighetsutövning inom SoL. Det är meriterande om du har erfarenhet av IBIC/ÄBIC.
Vi söker dig som har erfarenhet och intresse för att möta de människor vi är till för och som skapar bra möten utifrån ett professionellt förhållningssätt. Du ska vara bekväm i myndighetsrollen och ha en god förmåga att formulera dig i tal och skrift samt i att kommunicera på ett lyhört och smidigt sätt. Du är bra på att samarbeta och att upprätthålla goda kontakter med brukare, kollegor samt övriga samverkanspartners i det dagliga arbetet. Det är viktigt att du önskar vara en del av en arbetsgrupp med kollegialt stöd och öppenhet även om rollen som biståndshandläggare innebär ett självständigt arbete med förmåga att strukturera och prioritera bland arbetsuppgifterna.
Körkort är ett krav, därutöver läggs stor vikt vid personlig lämplighet.
Vill du vara med och utveckla vår verksamhet ser vi fram emot din ansökan!
Urval och intervjuer sker löpande så vänta inte med din ansökan!


ÖVRIGT
Före erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Agneta Midsäter
031-792 12 03
Avdelningschef Christin Hannu
031-792 96 81
1:e biståndshandläggare Helen Ström, ( fr.o.m 140811 )
031-7921108
Enhetschef Agneta Midsäter
031-792 12 03
1: e biståndshandläggare Helen Ström
031-792 11 08
1.e Biståndshandläggare Kerstin Lundström
031-792 11 27
1:e biståndshandläggare Katarina Dimakis Karlsson
031-7921833

Sammanfattning

Besöksadress

Gamla Kronvägen 82 43382 Partille
None

Postadress

Gamla Kronvägen 34
Partille, 43382

Liknande jobb


Biståndshandläggare LSS och Socialpsykiatrin

Biståndshandläggare LSS och Socialpsykiatrin

26 november 2024

25 november 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

25 november 2024

25 november 2024