Biståndshandläggare

Arbetsbeskrivning

OMS:2016:101


Omsorgsförvaltningen
Omsorgsförvaltningens verksamhet riktar sig till äldre och personer med funktionsnedsättningar samt till personer med behov av hemsjukvård. Verksamheten är indelad i tre geografiska områden samt stöd- och serviceenheten. I förvaltningen finns också kost- och restaurangenheten, myndighetsenheten, riksgymnasiet och hjälpmedelscentrum i Östra Skåne. Kommunen har fritt val i hemtjänsten.

På myndighetsenheten arbetar handläggare som har ansvar för beslut enligt SoL (Socialtjänstlagen), LSS (Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade) och bostadsanpassning (Lagen om Bostadsanpassning) samt en boendeprioriterare som ansvarar för anvisning av boende och korttider enligt SoL. På enheten har vi ett vårdplaneringsteam där sjuksköterska, sjukgymnast och arbetsterapeut arbetar enligt HSL (Hälso- och sjukvårdslagen) tillsammans med fyra biståndshandläggare. De har till uppgift att göra vårdplaneringar på sjukhus och korttidsboende.

Arbetsuppgifter
Biståndshandläggarens har ansvar för all handläggning, uppföljning och utvärdering av insatser enligt SoL och/eller LSS inom Omsorgsförvaltningen. Biståndshandläggaren är underställd enhetschefen och arbetar med flera team.

Kvalifikationer
Du har examen från Socionomprogrammet/Sociala omsorgsprogrammet eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig samt goda kunskaper i för området gällande lagstiftning. Du har erfarenhet från handläggning enligt SoL. Erfarenhet av handläggning enligt LSS är meriterande.

Du är självständig, utvecklingsinriktad och ansvarsfull. Du har lätt för att samarbeta och kommunicera i tal och skrift. Du ska även ha beslutsförmåga samt förmåga att omsätta mål och visioner till praktisk handling. God datorvana och körkort är ett krav.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Anställningsvillkor
Två tillsvidareanställningar och två vikariat med varaktighet t o m 2017-09-30. Samtliga fyra tjänsterna är på heltid.
Tillträde snarast, dock senast 2017-01-01.

För mer information, ta kontakt med
Myndighetschef Liselott Lindberg, 044-13 57 67
Enhetschef Åsa Gunnarsson, 044-13 57 47
Enhetschef Gertrud Eklund 044-13 67 84

För facklig information, ta kontakt med
Charlotte Persson, SACO, 044-13 55 49
Gunilla Fransson, Vision, 044-13 57 49

Sista ansökningsdatum
Vi arbetar med löpande urval och uppmanar dig att skicka in din ansökan så snart som möjligt, dock allra senast 2016-10-25.
Intervjuer är inplanerade att ske 18, 21 samt 28 oktober.

Är du intresserad
Välkommen med din ansökan nedan via extern länk eller vår hemsida www.kristianstad.se/jobb tillsammans med CV och personligt brev. Behöver du hjälp att söka, kontakta handläggare Katerina Jernek på 044-13 68 34. Vid frågor gällande arbetet/tillsättningen kontakta rekryterande chef.

Kontaktpersoner på detta företaget

Marie Ohlander, rektor
0733-13 43 38
Pia Hartman Melander, Förskolechef
0738-858191
Lena Rooth-Norén, enhetschef
044-13 54 24
Veronica Svensson, enhetschef
044-13 57 58
Elsie Sjöö, enhetschef
044-13 55 54
Mattias Jönsson, Rektor
0733-13 65 05
Agneta Ekner Carlsson
044-135863
Margareta Melin, enhetschef
044-13 62 17
Jan Herngren, rektor H1
0733-13 60 55
Ingrid Priemer, administrativ chef
044-13 59 21

Sammanfattning

Besöksadress

Västra Storgatan 12
None

Postadress

None
KRISTIANSTAD, 29180

Liknande jobb


Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

27 december 2024

Biståndshandläggare

20 december 2024

Anhörigkonsulent

Anhörigkonsulent

20 december 2024

Biståndshandläggare, Östhammar

Biståndshandläggare, Östhammar

19 december 2024