Biståndshandläggare

Arbetsbeskrivning

Älvkarleby kommun ligger precis där Dalälven möter havet, med drygt 9000 invånare. Vi är en kommun som är nära. Nära till städer som Gävle, Uppsala, Arlanda och Stockholm.

Här driver många föreningar sina verksamheter med stort engagemang och ger både barn och vuxna möjlighet till en aktiv fritid.
Naturen, badstränderna och fisket lockar både besökare och nya invånare.

Mod och vilja, respekt och helhetssyn är ledord i allt vårt arbete.
I dag är vi drygt 700 engagerade medarbetare som arbetar för Älvkarleby kommun – välkommen att bli en av oss!

Vill du vara med att skapa arbetsglädje med långsiktig trygghet och kompetensutveckling?

En av kommunens viktigaste uppgifter är att se till att alla som bor i Älvkarleby kommun får det stöd och den hjälp de behöver. Inom Individ- och familjeomsorgen kan det handla om att förebygga att barn och unga far illa, att ge råd och stöd kring missbruk och föräldraskap, att ge ekonomiska stödinsatser eller fatta beslut om olika typer av omvårdnadsboende eller hjälp i hemmet. Vi vill vara en attraktiv kommun och det gör vi bland annat genom att skapa goda förutsättningar för våra invånare. Det gör vi bäst genom våra medarbetare.

Inom kommunens Individ- och familjeomsorg finns de fem enheterna: bistånd, försörjningsstöd, nätverkshuset (olika öppenvårdinsatser), verksamheten för ensamkommande barn samt enheten barn och familj. Totalt har verksamheten ett 40-tal medarbetare och en total budget på drygt 65 miljoner kronor


ARBETSUPPGIFTER
Tjänsten som biståndshandläggare är organiserad i ett gemensamt myndighetskontor för myndighetsutövning inom Utbildning och - omsorgsnämndens verksamhetsområde.
För närvarande ansvarar biståndsenheten för Socialtjänstlagen (SoL), Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), socialpsykiatri, färdtjänst, riksfärdtjänst och bostadsanpassning. Som biståndshandläggare ansvarar du för att utreda, bedöma och fatta beslut och följa upp beslutade insatser.
Arbetet innebär samarbete både inom den egna gruppen, med andra professioner och andra samverkanspartners. Du arbetar självständigt i en grupp med kunniga, trygga och erfarna handläggare. Uppdraget ställer stora krav på flexibilitet .
Vi arbetar utifrån en helhetssyn och bemöter individen med utgångspunkt i att stärka den egna förmågan. Vi använder oss av verksamhetssystemet Treserva och vi erbjuder alla handläggargrupper extern handledning.
Tjänsten kan också komma att innefatta handläggning kring boendeanpassning och färdtjänst.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har examen från sociala omsorgsprogrammet/socionomprogrammet eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Arbetet ställer krav på datavana, förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift. Du har erfarenhet av utredningsarbete, behovsbedömning samt goda kunskaper inom gällande lagstiftning och regelverk som styr verksamheten. Meriterande är erfarenhet av arbete i IBIC samt erfarenhet av verksamhetssystemet Treserva.
Som person bör du vara drivande, analytisk och har förmåga att ta till dig ny kunskap. Det är emellanåt ett högt tempo i arbetet vilket förutsätter att du är strukturerad och har förmåga att fullfölja dina arbetsuppgifter. Det är viktigt att du tycker om att arbeta med människor, är utåtriktad och initiativrik samt har lätt för att samarbeta med olika aktörer.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Älvkarleby är ett finskt förvaltningsområde så kunskaper i finska är meriterande.
Körkort är ett krav då det ingår resor i tjänsten.



ÖVRIGT
I Älvkarleby kommun har vi ett hälsofrämjande synsätt. Vi tillämpar rökfri arbetstid och motion på arbetstid.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Älvkarleby kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken i denna annons.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Älvkarleby kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Marie Niklasson
026 - 831 03
Bemanningsenheten
026 - 833 13
Margaretha Ahlström
026 - 830 05
Myndighetschef Carina Söderström
026-832 29
IFO-chef Anna-Karin Wågberg Sperring
026-832 01
SSR Lena Johansson
026-830 00
Vision Maria Samuelsson
026-83358
Enhetschef Maria Larsson
026-831 30
Integrationsvägledare Lena Johansson
070-160 63 72
Maria Samuelsson Vision
026-83358

Sammanfattning

Besöksadress

Box 4 81421 Skutskär
None

Postadress

Box 4
Skutskär, 81421

Liknande jobb


Socialsekreterare vikariat

Socialsekreterare vikariat

27 november 2024

Biståndshandläggare LSS och Socialpsykiatrin

Biståndshandläggare LSS och Socialpsykiatrin

26 november 2024

25 november 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

25 november 2024