OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Värnamo kommun är en kommun med stor tillväxtpotential bland annat tack vare ett strategiskt läge där E4:an korsar Rv27, med flera befintliga tågförbindelser och en kommande höghastighetsjärnväg. Vår vision lyder " Värnamo kommun - den mänskliga tillväxtkommunen, 40 000 invånare 2035". Kommunen vill växa genom att bygga framtiden på fyra kriterier: hållbarhet, attraktivitet, trygghet och tillväxt. Mångfald, entreprenörskap och starka nätverk utmärker kommunen och kommunens näringsliv.
Värnamo kommuns verksamhet är uppdelad i tio förvaltningar. Antalet anställda är drygt 2 700 personer och kommunens årliga omsättning är cirka 2 miljarder kronor.
På omsorgsförvaltningen är vi fler än 1000 anställda som arbetar med att ge stöd, hjälp och service till våra medmänniskor. I vårt arbete krävs inte bara yrkeskompetens utan också empati och stort personligt engagemang. I gengäld är vår strävan att ge möjlighet till personlig utveckling både inom och utom arbetet. Vårt arbete är ett framtidsarbete. Det kan också bli Ditt framtidsarbete.
Vi söker biståndshandläggare till omsorgsförvaltningens myndighetssektion.
Arbetsuppgifter
Ditt uppdrag som biståndshandläggare är att med brukaren i fokus informera, vägleda, ta emot anmälan/ansökan, utreda, utforma individuella lösningar och fatta beslut om insatser enligt socialtjänstlagen. I arbetet ingår det att följa upp beslut gentemot den enskilde samt bidra i utvecklingsarbete.
Du kommer till en arbetsplats som präglas av närhet och vilja att stötta och lära varandra i en strävan att bli allt mer professionella i vår yrkesutövning. Vi är väl medvetna om påfrestningarna i det dagliga arbetet och försöker skapa ett bra arbetsklimat. I myndighetssektionen är vi ett gäng med god sammanhållning. Arbetsplatsen och förvaltningen präglas av närhet och tillgänglighet, det är lätt att gå till varandra. Vi ser gärna att du tillsammans med oss fortsätter göra "vanliga saker ovanligt bra".
Du kommer till en arbetsplats som präglas av närhet och vilja att stötta och lära varandra i en strävan att bli allt mer professionella i vår yrkesutövning. Vi är väl medvetna om påfrestningarna i det dagliga arbetet och försöker skapa ett bra arbetsklimat. I myndighetssektionen är vi ett gäng med god sammanhållning. Arbetsplatsen och förvaltningen präglas av närhet och tillgänglighet, det är lätt att gå till varandra. Vi ser gärna att du tillsammans med oss fortsätter göra "vanliga saker ovanligt bra".
Kompetens och erfarenhet
Socionomprogrammet, sociala omsorgsprogrammet eller motsvarande utbildning som av arbetsgivaren bedöms likvärdig. Kunskap om för området gällande lagstiftning, förordningar och föreskrifter. Kunskap om utredning och handläggning av ärende och insatser. Förmåga att inhämta uppgifter, sammanställa, analysera och utvärdera olika handlingsalternativ och göra en bedömning som utmynnar i förslag till åtgärd. Det här kräver en god empatisk förmåga, att du är flexibel och nytänkande för att hitta de individuella lösningarna. Erfarenhet av äldre- och funktionshinderomsorg liksom kunskaper om ärendehantering i IT-system är meriterande.
Du bör ha lätt för att strukturera och dokumentera ditt arbete samt ha god kommunikationsförmåga.
Körkort erfordras.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänstetillsättning