Biståndshandläggare

Arbetsbeskrivning

Myndighetsenheten

Arbetsplatsbeskrivning
Socialförvaltningens uppgift är att se till att alla som vistas i Jönköpings kommun, utifrån politiskt givna uppdrag och enligt gällande lagstiftning, får sina grundläggande behov av stöd, omsorg, vård och trygghet tillgodosedda. Socialförvaltningen omfattar funktionerna hälso- och sjukvårdsfunktion, äldreomsorg, funktionshinderomsorg, individ- och familjeomsorg och myndighetsenhet.

Jönköpings kommun befinner sig i ett expansivt läge, vilket ställer stora krav på den kommunala verksamheten att möta medborgarnas behov inom de områden som socialtjänsten ansvarar för.

Myndighetsenheten har en central roll i socialförvaltningen och ansvarar för den samlade beslutprocessen för äldre och funktionshindrade enligt Socialtjänstlagen (SoL) och Lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade (LSS).

Vi söker nu biståndshandläggare för arbete med målgruppen äldre. Vi är cirka 30 medarbetare som ansvarar för att kommunens invånare får en rättsäker och professionell bedömning.

Arbetsuppgifter
Som handläggare ska du utreda, bedöma och fatta beslut utifrån aktuell lagstiftning samt göra uppföljningar av fattade beslut. Arbetet innebär omfattande kontakter med såväl den enskilde som med anhöriga, andra myndigheter och vårdgivare. I dessa kontakter är det viktigt att ge korrekt och tydlig information om insatser/bistånd. Myndighetsenheten använder verksamhetssystemet Magna Cura för dokumentation. I ditt arbete får du stöd av förste handläggare.

Kompetenskrav
Socionomexamen, examen från sociala omsorgsprogrammet eller likvärdig utbildning.
Vi vill att du har goda kunskaper i aktuell lagstiftning, vidare är det meriterande om du har erfarenhet av arbete som handläggare eller av målgruppen. Vi söker dig som har ett stort engagemang och kan planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett självständigt sätt. Du har god förmåga att arbeta med komplexa frågeställningar, samt har lätt för att uttrycka dig tydligt i såväl tal som skrift. Det är viktigt att du kan skapa och bibehålla goda kontakter såväl externt som internt.

Övrigt
Flera platser. Tillsvidaretjänster och vikariat. Urval sker löpande så tveka inte att skicka in din ansökan.
Körkort är ett krav.

Upplysningar
Myndighetschef Linda Hammarström, 036-10 53 85
Vision Marie Alfredsson, 036-10 29 83



Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Jönköpings kommun Jönköping
  • 3 platser
  • Tillsvidare
  • Deltid
  • Lön enligt kollektivavtal
  • Tillsvidare. Ange önskad sysselsättningsgrad. Tillträde enl överenskommelse.
  • Publicerat: 25 januari 2017

Besöksadress

Västra Storgatan 16
None

Postadress

Västra Storgatan 16
Jönköping, 55189

Liknande jobb


29 november 2024

Socialsekreterare vikariat

Socialsekreterare vikariat

27 november 2024

Biståndshandläggare LSS och Socialpsykiatrin

Biståndshandläggare LSS och Socialpsykiatrin

26 november 2024

25 november 2024