Biståndshandläggare

Arbetsbeskrivning

Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 83 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund. Vi är närmre 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för kreativa människor som vill lyfta tillsammans med oss. Vårt arbete gör skillnad i människors vardag!

Omsorgsförvaltningens verksamhet riktar sig till äldre och personer med funktionsnedsättningar samt till personer med behov av hemsjukvård. Verksamheten är indelad i tre geografiska områden samt stöd- och serviceenheten. I förvaltningen finns också kost- och restaurangenheten, myndighetsenheten, riksgymnasiet och hjälpmedelscentrum i Östra Skåne. Kommunen har infört fritt val i hemtjänsten.



På myndighetsenheten arbetar handläggare som har ansvar för beslut enligt SoL (Socialtjänstlagen), LSS (Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade) och bostadsanpassning (Lagen om Bostadsanpassning) samt en boendeprioriterare som ansvarar för anvisning av boende och korttider enligt SoL.

På enheten har vi ett vårdplaneringsteam där sjuksköterska, sjukgymnast och arbetsterapeut arbetar enligt HSL (Hälso- och sjukvårdslagen) tillsammans med fyra biståndshandläggare. De har till uppgift att göra vårdplaneringar på sjukhus och korttidsboende. Omsorgsförvaltningens avgiftshandläggare arbetar på myndighetsenheten. Myndighetsenheten ansvarar även för det förebyggande arbetet, frivilligverksamhet och kultur i vården.

Tillsammans med fokus på medborgarens behov!
Läs mer om oss på www.kristianstad.se

Vi ska nu tillsätta 3 biståndshandläggare för SoL. Vikariat som avser föräldraledigheter.

Arbetsuppgifter
Biståndshandläggaren har ansvar för all handläggning, uppföljning och utvärdering av insatser enligt SoL och/eller LSS inom omsorgsförvaltningen. Biståndshandläggaren är underställd enhetschefen och arbetar med flera team.

Kvalifikationer
Du har examen från socionomprogrammet/sociala omsorgsprogrammet eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vidare har du goda kunskaper i för området gällande lagstiftning. Vi ser gärna att du har erfarenhet från handläggning enligt SoL och/eller enligt LSS. Du har god datorvana och vi ser gärna att du har erfarenhet i verksamhetssystemen Procapita och Life Cares handläggarportal. Kommunikation och dokumentation är en central del i arbetet varför det krävs goda kunskaper i svenska i tal och skrift. Arbetet kräver B-körkort.

Du är självständig, utvecklingsinriktad och ansvarsfull. Du har lätt för att samarbeta och kommunicera i tal och skrift. Du ska även ha beslutsförmåga samt förmåga att omsätta mål och visioner till praktisk handling.

Anställningsvillkor 3 vikariat, heltid med placering på Östra kommunhuset i Kristianstad. Tillträde 2017-03-31 respektive 2017-06-15 och med varaktighet till 2018-02-28, 2018-08-31 respektive 2018-10-31 med eventuell möjlighet till förlängning.

Sista ansökningsdag I denna rekrytering arbetar vi med löpande urval vilket innebär att vi kontinuerligt kallar sökande till intervju. Är du intresserad ber vi dig att skicka in din ansökan snarast. Annonsen visas längst till och med 2017-03-26.

Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Åsa Gunnarsson, enhetschef på tfn 044-13 57 47 eller Gertrud Eklund, enhetschef på tfn 044-13 67 84.

Välkommen med din ansökan via länken nedan tillsammans med CV och personligt brev. Har du frågor om hur du gör din ansökan kontakta systemets support på 0520-58 00 50 eller via supportrutan.

I Kristianstads kommun tillämpas heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Rökfri arbetstid tillämpas.

Kontaktpersoner på detta företaget

Marie Ohlander, rektor
0733-13 43 38
Pia Hartman Melander, Förskolechef
0738-858191
Lena Rooth-Norén, enhetschef
044-13 54 24
Veronica Svensson, enhetschef
044-13 57 58
Elsie Sjöö, enhetschef
044-13 55 54
Mattias Jönsson, Rektor
0733-13 65 05
Agneta Ekner Carlsson
044-135863
Margareta Melin, enhetschef
044-13 62 17
Jan Herngren, rektor H1
0733-13 60 55
Ingrid Priemer, administrativ chef
044-13 59 21

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kristianstads kommun KRISTIANSTAD
  • 3 platser
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Månadslön
  • 100%. Tillträde: 2017-03-31 Visstidsanställning
  • Publicerat: 10 mars 2017

Besöksadress

Västra Storgatan 12
None

Postadress

None
KRISTIANSTAD, 29180

Liknande jobb


Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

22 november 2024

Handläggare till Myndighetsfunktionen för Äldre

Handläggare till Myndighetsfunktionen för Äldre

21 november 2024

Biståndshandläggare SoL

Biståndshandläggare SoL

21 november 2024