Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

Arbetsbeskrivning

Vi på biståndsenheten ingår i vård- och omsorgsförvaltningen som ansvarar för kommunens insatser för äldre och personer med funktionsnedsättning. Förvaltningen har cirka tusen anställda. Nu söker vi en engagerad biståndshandläggare som vill vara med och utveckla vår verksamhet! Är du vår nästa kollega?

Biståndsenheten består av 13 handläggare för biståndshandläggning inom socialtjänstlagen, LSS, socialpsykiatri och färdtjänst. Vi arbetar med behovsbedömning enligt modellerna IBIC (individens behov i centrum) och ICF (International Classification of Functioning, Disability and Health), som är till för att synliggöra brukarens behov. Vårt nuvarande dokumentationssystem är LifeCare.

Vad gör en biståndshandläggare?
Hos oss kommer du få arbeta med utredningar utifrån socialtjänstlagen. Det innebär att informera, utreda, bedöma behov, fatta beslut om insatser och följa upp beslut. Du ska även samverka med olika utförare och andra angränsande verksamhetsområden.

I handläggargruppen har vi ett gemensamt ansvar för att utveckla verksamheten, arbeta med kvalitetsfrågor, bidra till ett gott arbetsklimat och se till att vi har ett bra brukarperspektiv. För att klara uppdraget krävs förmåga att inhämta uppgifter, sammanställa, analysera och utvärdera olika handlingsalternativ för att kunna göra en bedömning och ge förslag om åtgärd. Du behöver därför en god empatisk förmåga och är flexibel och nytänkande så att du kan hitta de rätta individuella lösningarna. Du bör ha lätt för att strukturera och dokumentera ditt arbete och ha god kommunikationsförmåga.

Vem är du?
Vi söker dig som har examen från socionomprogrammet, sociala omsorgsprogrammet eller motsvarande utbildning som vi bedömer likvärdig. Du ska ha kunskap om gällande lagstiftning, förordningar och föreskrifter inom området. Du ska också ha kunskap om utredning och handläggning av ärenden och insatser. Tidigare erfarenhet är meriterande. Då hembesök ingår i arbetsuppgifterna krävs B-körkort då våra brukare bor inom hela kommunens geografiska yta.

Tycker du om att arbeta med människor och har ansvarskänsla är det här ett uppdrag för dig! Du är en engagerad och positiv person som tycker om att jobba i grupp. Du har förmåga att ta egna initiativ och är driven i den egna arbetsprocessen, med god förmåga att planera och prioritera dina arbetsuppgifter. Vidare arbetar du för en god arbetsmiljö tillsammans med dina kollegor. Varje dag jobbar vi för att de personer vi möter ska kunna leva ett aktivt, socialt och meningsfullt liv på sina villkor.

Låter det intressant?

Varmt välkommen med din ansökan!


Vår kommun
Köping ligger i Västra Mälardalen mellan Örebro, Västerås och Eskilstuna. Med våra 26 000 invånare är vi en lagom stor kommun där nära samarbeten blir möjliga. Att arbeta i kommunen är betydelsefullt och gör direkt skillnad i köpingsbornas vardag.

Köpings kommun har gjort sitt medieval för rekrytering och undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

rektor Ragnar Larsson
0221-251 02
Rektor Tomas Ekholm
0221-25201
Rektor Gun-Marie Persson
0221-256 99
kommunchef Olle Emanuelsson
073-699 60 10
utvecklingsledare, grundskolan Helen Tångrot
0221-25523
Programrektor Sven-Erik Gustafsson
0221-25445
Programrektor Johanna Gidlund
0221-25491
Utvecklingsledare Yvonne Karlsson
0221-255 04
kostchef Maria Vallgren Eriksson
0221-25492
Facklig representant Kommunal -
0221-253 75

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Köpings kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 februari 2020
  • Ansök senast: 26 februari 2020

Besöksadress

Nyckelbergsskolan
None

Postadress

Karlbergsskolan
Köping, 73185

Liknande jobb


25 november 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

25 november 2024

25 november 2024