Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

Arbetsbeskrivning

Lund skapar framtiden – med kunskap, innovation och öppenhet! Vi vågar tänka stort, visa handlingskraft och med tillit låta nya idéer växa till hållbara lösningar. Vill du vara med och skapa framtiden med oss?


Inom vård- och omsorgsförvaltningen arbetar ungefär 3 000 medarbetare för att äldre människor och personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett aktivt, socialt och meningsfullt liv på sina villkor. Vi ansvarar bland annat för kommunens äldreboenden, hemtjänst, stöd till personer med funktionsnedsättning, hemsjukvård och träffpunkter för seniorer. Vi arbetar efter vår värdegrund där individens behov står i centrum. Våra verksamheter kännetecknas av delaktighet, valfrihet, flexibilitet och kvalitet med respekt för den enskildes integritet och självbestämmande.



Om oss
Myndighetsfunktionen består av ett sextiotal medarbetare som sitter i trivsamma lokaler vid Lunds centralstation.

Vi har egna hälsoinspiratörer och har fått utmärkelse som hälsofrämjandearbetsplats steg 2. Som anställd hos oss har du tillgång till olika förmåner såsom friskvårdsbidrag. Du kan läsa mer om våra förmåner på www.lund.se/formaner.



Arbetsuppgifter
Är du utbildad socionom, tycker om att arbeta med människor och har ansvarskänsla? Då kanske du är den vi söker!

Som biståndshandläggare på Myndighetsfunktionen för äldre personer och personer med funktionsnedsättning, arbetar du med att säkerställa rättsäkerheten och delaktigheten enligt utredningsmetoden IBIC (individens behov i centrum). Som handläggare ansvarar du för att utreda och bedöma behov, besluta och följa upp insatser enligt Socialtjänstlagen. Ditt uppdrag innebär också uppföljning av och kvalitetssäkring i det enskilda ärendet och ansvara för uppsökande verksamhet för målgruppen.

Samarbete och samordning är en stor del av arbetet och att kunna samverka med andra yrkeskategorier. Du medverkar i metodutveckling, utveckling av rutiner och samverkan med andra myndigheter och organisationer. Du tycker om hög takt och att träffa nya brukare varje dag.

Att arbeta för hög kvalité med nöjda brukare och ett gott arbetsklimat är en viktig del av uppdraget och något som vi tror motiverar dig.

Vi erbjuder dig ett roligt och stimulerande arbete med goda möjligheter till personlig utveckling.  För att du ska känna dig trygg i rollen som biståndshandläggare hos oss får du tillgång till en mentor som stöd i ditt nya arbete.

 

Kvalifikationer
Krav är att du har socionom- eller social omsorgsexamen enligt tidigare gällande studieordning med goda kunskaper i tillämpning av gällande lagstiftning samt erfarenhet av myndighetsutövning enligt Socialtjänstlagen.

Som person har du lätt för att samarbeta med andra och skapa goda arbetsrelationer. Du tar dig an uppgifter på ett initiativrikt och självgående sätt. Du har god förmåga att utrycka dig på svenska i tal och skrift.

Vi förväntar oss att du har god organisationsförmåga, kunskaper i administration och dokumentation. Du har social kompetens, empatisk förmåga och är lyhörd i kontakten med sökande. Det är viktigt att du arbetar med individens behov i centrum.

Vi använder oss av dokumentationssystemen ProCapita och LifeCare och ser gärna att du har erfarenhet av detta.

B-körkort krävs.



Övrigt
I denna rekrytering tillämpas löpande urval, så inkom gärna med din ansökan så snart som möjligt.

Kontaktpersoner på detta företaget

Bemanningsenheten reception

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Vård- och omsorgsförvaltningen
  • 2 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 februari 2020
  • Ansök senast: 24 februari 2020

Besöksadress

Storgatan 2
Heby

Postadress

Heby kommun
Heby, 74488

Liknande jobb


Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

22 november 2024

Handläggare till Myndighetsfunktionen för Äldre

Handläggare till Myndighetsfunktionen för Äldre

21 november 2024

Biståndshandläggare SoL

Biståndshandläggare SoL

21 november 2024